Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

چطوری گیاهخوار بشیم؟

من قبلا راجع چرایی گیاه خواری خودم و باقی گیاهخوارها تو دومین نوشته ی وبلاگم نوشته بودم، ولی تو این قسمت می خوام از چطور گیاه خوار شدن بنویسم. ولی برای شروع کردن نوشته م، احتیاج دارم اول به کامنت هایی بپردازم که معتقد هستن بعد از اینکه گیاهخوار شدن، بیمار شدن و یا مشکل جسمی خاصی پیدا کردن.


بعضی از این عزیزان، یک هفته، ده روز، یک ماه گیاهخوار شدن، و تو اون مدت دچار فلان عارضه شدن، و بعد از ده روز مطمئن شدن که گیاهخواری باعث و بانی اون مشکل بوده . یا  بعضی ها هستن که سابقه ی 6 ماه گیاهخواری، بیشتر یا کمتر دارن، و بعد بدن شون دچار مشکلات عدیده ایی میشه.


دسته ی اول اصلا حق ندارن بگن در ظرف یک هفته و یا ده روز، گیاهخواری اون اثر رو روی بدن شون گذاشتن. شما امروز شیش کیلو نون خامه ایی بخور، دو تا ظرف نوتلا، دو لیتر بستنی هم روی اونها. توقع دارید یک هفته بعد وزن تون بالا بره؟ یا برعکس، با یک رژیم معتدل برای لاغری، هیچ عقل سلیمی نمی تونه انتظار معجزه آسای ده کیلویی رو تو یه هفته   از بدن خودش داشته باشه. ( کاری با رژیم های اکستریم و احمقانه ایی که بعضا پیشنهاد می کنن و متاسفانه خانم هایی که بی توجه به اعضای داخلی بدن شون دست به این کار می زنن ندارم. سلامتی آینده شون رو فدای چند کیلو اضافه وزن می کنن) . دسته ی اول نمی تونن بعد از گذشت چند روز متوجه تاثیر گیاهخواری روی بدن شون بشن. عزیز جان، قشنگ جان، بدن شما از قبل دچار اون مشکل بوده. صرفا یه هم زمانی بوده با لایف استایل جدیدتون.


دسته ی دوم که می تونن دسته اولی ها باشن که با پررویی تمام حتی بدن شون ضعف رو نشون داده، ولی باز هم ادامه دادن. یا اینکه بعد از 6 ماه  بدن شون یک دفعه افتاده، آدم هایی هستن که با برنج سفید و نون و پاستا خودشون رو سیر می کردن. نمی خوام اشاره به شخص خاصی بکنم که خجالت بکشه. ولی همین خانمی که الان داره اینا رو می نویسه و اصلا هم اسمش رزالین نیست  دقیقا 5 سال پیش جزِ همین دسته بود. بله، من تا میگفتی چی بخورم، پاستا درست می کردم با سبزیجات. الان هم من  گیاهخوار هایی  رو می شناسم که تغذیه شون افتضاحه، دائم المریض هستن. دائم باید تشریف ببرن بیمارستان. حتی من یکی از دوستان قدیمی م دچار مشکلات عدیده ایی شد تو کبدش به خاطر تغذیه ی نادرستش. البته ایشون بعد از 5 سال گیاهخواری نادرست به کبدش آسیب زد. پس تا یه بار پاستا خوردید ترس برتون نداره که ای داد کبدم!  


دسته ی سومی هم هستن، که به اون دسته عزیزان نام  جوگیرندگان رو اهدا می کنم. صرفا همین گیاهخوار که شدن، یادشون می افته که قبل از گیاهخواری شون، ناخن انگشت وسطی ِ پای سمت چپ شون قبراق و سرحال تر به نظر میومد، الان همچین خیلی رو فرم نیستن! این دسته از عزیزان آمادگی خیلی زیادی هم دارن که بشینن کنار یه سری گوشتخوار و بعد از 4 دقیقه احساس کنن که مبتلا به انواع و اقسام بیماری شدن به خاطر گیاهخواری شون! معتقدم این دسته ی سومی ها هنوز از نظر روحی آمادگی کامل نداشتن برای شروع گیاهخواری. مثلا چند نفری بودن که همین دکمه ی فالو رو در اینستاگرام زدن برای من در دایرکت نوشتن که>  همین عکس های من رو دیدن تصمیم گرفتن گیاهخوار بشن. حتی بعضی ها میگن وگن بشیم. بعضی ها خیلی قدم بزرگ تری برمیدارن و می خوان یک دفعه خام گیاهخوار بشن. خب عزیز جان، قشنگ جان، بالام جان، یهویی؟؟ نمیشه یهو بی هوا، بی دلیل به صرف دیدن یه عکس گیاهخوار شد که! 



تصمیم برای گیاهخواری یک شبه اتفاق نمی افته. با دیدن یه شخص، با دیدن یه عکس نباید اتفاق بیفته. اگه اینطوری شدید بدونید که جز دسته سوم محسوب میشید و چهار روز بعد میاید انواع و اقسام بیماری ها رو تو وجود خودتون کشف می کنید. معتقدم زمانی میشه گیاهخوار شد و دلتون برای گوشت حیوون ها تنگ نشه که آمادگی روحی ش رو پیدا کرده باشید. پس از اول سنگ بزرگ برندارید.

قبل از تصمیم به تغییر عادت غذایی تون خیلی مهمه که اول با خودتون خلوت کنید و به خودتون بگید که می دونید که چه عادت بزرگی رو قراره تو زندگی عوض کنید. خوردن چیزی بوده که هر روز اندازه ی تمام عمرتون باهاش بودید. هرچقدر سن تون بیشتر باشه، خاطرات شما با گوشت بیشتر میشه. و همینطور عادت تون هم. تو نوشته ی قبلی یادتونه از مدیا حرف زدم که با تبلیغات خاصی به ما احساسات متفاوتی القا می کنه و این احساسات متفاوت باعث فعال شدن قسمت های مختلفی از مغز ما میشن. مثلا هروقت سوار فلان ماشین از فلان مدل بشیم خوش بختیم. یا مثلا اگر کودک ما از فلان پمپرز استفاده کنه، همیشه تپلی و خندون و خواب راحت و ... مثال که زیاده. ولی میخوام خاطرات گوشت خوری تون رو ربطش بدم به عادت هاتون. تو زندگی ما ایرونی ها گوشت حیوانات نقش خیلی خاصی داشته. روزهای تعطیل و سفر، کباب و جوجه کباب بوده. عروسی شاهانه رو تو فرهنگ عامه عروسی می دونن که توش کباب بدن و نه مثلا میرزاقاسمی. مهمون می خواسته بیاد واسش گوسفند سر میبریدن که مثلا خیلی عزیزه. هزار تا ازین خاطره ها ته ذهنمون هست. طبیعیه که این جوجه کباب وقتی جلوی شما قرار میگیره ذهن شما فلش بک بزنه به تمام خاطرات خوش زندگی تون. حتی خیلی وقت ها فیلم ها و عکسهای دل خراش از کشتارگاه ها رو فراموش کنید و به لذت همون لحظه تون بپردازید. ولی اگر تا اینجای این متن رو خوندید، اگر به روز شدن این وبلاگ برای شخص شما مهمه، پس این یعنی اینکه احساس وظیفه می کنید. احساس تعهد می کنید و می خواید که خوراک تون رو آگاهانه انتخاب کنید. طبیعیه که اوایل ش براتون سخت باشه. عجیب باشه . مطالعه کنید. بخونید گیاهخواری چه تاثیر خوبی رو خلق و روان تون میذاره. اصلا قرار نیست به خودتون سخت بگیرید که! قدم های کوچیک بردارید. یادتون باشه که سنگ بزرگ علامت نزدنه. اگر خیلیییی دلتون می خواد گیاهخوار بشید ولی بازم همچنان گوشت حیوانات براتون جذابیت داره،  از هفته ایی یک روز گیاهخواری شروع کنید. مثلا می تونیم یه گروه هماهنگ داشته باشیم از (دوشنبه های بدون گوشت ). بعد که علاقه مند شدید، قدم به قدم پیش برید. دلیل نداره همه رو از تصمیم تون با خبر کنید که بسیج شن شمارو پشیمون کنن .  بعد از مدتی میشه یک روز رو تبدیلش کرد به دو روز. کم کم متوجه میشید که ما تو آشپزی ایرونی مون چقدر هم غذاهای بدون گوشت و گیاهی داریم. یا اصلا غذا بلد نیستید؟ شما که تا منزل من تشریف آوردید، یه تک پا، اون بالا آدرس بزنید برید منزل گوگل جان،  و انواع غذاهای جدید و یا نوستالژیک پیدا کنید مثلا با کدو. من خیلی وقت ها که تصمیم به آشپزی با لوبیا قرمز دارم مثلا، و دلم طعم جدید میخواد تو گوگل و یا پینترست دنبال یه چیز جدید میگردم. خیلی وقت ها به سبک و سیاق خودم عوضش می کنم. ایرانیزه ش می کنم. چیزی که مهمه اینه که سعی کنید تا می تونید تنوع رو تو برنامه ی غذایی تون بگنجونید. از میوه های آبدار مثل طالبی، خربزه هندوونه زیاد استفاده کنید. مغز ها و دونه ها رو فراموش نکنید چون بهتون انرژی زیادی میدن. سعی کنید خام و بو نداده باشن. دوست های گیاهخوار پیدا کنید. باهم دستورهای غذایی تون رو شریک بشید. ورزش کنید. گرسنگی به خودتون ندید. اگر هدفتون کاهش وزن هستش، نگران نباشید، اگر سعی کنید از میوه و سبزیجات زیادی تو غذاتون استفاده کنید به مرور زمان و کم کم به سایز و وزن مورد نظر می رسید! برای شروع گیاهخواری یک دفعه تصمیم به خام گیاهخواری نگیرید. یک دفعه تصمیم به حذف تخم مرغ و لبنیات نگیرید. قدم به قدم پیش برید تا اذیت نشید. هر جایی از هدف تون فاصله گرفتید عیبی نداره. ناامید نشید. دوباره از اول شروع کنید.

 یه توصیه ی دیگه هم دارم، قبل از اینکه قدم اول رو بردارید برید و آزمایش چک آپ کلی بدن بدید. از داخل بدن تون خبر دار بشید که چه خبره. اگر آهن بدن تون کمه نگاه ویژه ایی به برگ های سبز و حبوبات داشته باشید. اینطوری اگه آهسته، با علم و مطمئن پیش برید صددرصد تضمین می کنم که جز هیچ کدوم از این دسته ها نخواهید بود. به جایی می رسید که دلتون می خواد همه این احساس خوب رهایی و سبک بالی رو تجربه کنن. لایف استایلی که نه خبر از ترش کردن معده هست، نه سنگینی، نه عذاب وجدان


پی نوشت : ( دوشنبه های بدون گوشت یه برنامه ی سرتاسری هستش تو کل دنیا که اکثر غیرگیاهخوارها (والبته گیاهخوارها) توش شرکت می کنن. من اولین بار چند سال پیش تو نروژ در روزنامه ایی این مطلب رو خوندم که از مردم خواسته شده بود دوشنبه ها از گوشت حیوانات تو غذاشون استفاده نکنن. اگر نصف جمعیت مردم نروژ هم به این کار عمل می کردن جمعیت زیادی اون روز هم به کره ی زمین کمک کرده بودن هم جون حیوانات بی شماری رو نجات داده بودن. من هم همون موقع ها در فیسبوک گروهی ساخته بودم و از ایرانی ها دعوت کرده بودم که همراه با بقیه ی مردم دنیا ماهم این حرکت رو انجام بدیم. تعدادمون خیلی زیاد شده بود. فیسبوکم رو بستم گروه منهدم شد به گمونم  هنوز این دوشنبه های بدون گوشت حداقل در نروژ دیده میشه. خیلی از رستوران ها، کافه ها و کانتین ها روزهای دوشنبه تابلوی مخصوصی می زنن و همراهی خودشون رو با این حرکت اعلام می کنن. )


پی نوشت دو : اگه مطالب به دردتون می خورن،  رو قسمت نظرات تقه بزنید، می دونم سخته براتون نظر بذارید، ولی اون دور و برها  یه انگشت شصت هستش که یعنی لایک دارید! یه لایک بزنید ببینم این آمار بغل داره هی میره بالا، نکنه شوهر جان میاد اینجا، هی اینتر میزنه من خوشحال بشم؟!  حالا تو اونجا رفتید، یه کامنت هم بذارید ببینم چند چندیم. 


سبز  باشید


نظرات 19 + ارسال نظر
مطهره یکشنبه 24 مرداد 1395 ساعت 01:29

سلام. .مطبتون خییییییلییییییی جالب بود ممنون از وقتی که گذاشتید و نوشتید

Pheno سه‌شنبه 22 تیر 1395 ساعت 15:00

سلام... من یک هفته ست که خام گیاهخوار شدم
یکساله که پیرامون خگخ مطالعه میکنم و کتب و مقالات مختلفی رو از محققان داخلی و خارجی مطالعه کردم. کلا از قبل تمایل زیادی به گوشت خوردن نداشتم تخم مرغ هم دوست نداشتم و فقط به خوردن لبنیات علاقه مند بودم . سه روز اول میل شدیدی به خوردن پنیر داشتم اما خودداری کردن برام اصلا سخت نبود. وقتی با آگاهی بالا از یک مسیر واردش میشی وقتی تمامی سختی های راه رو میشناسی تجربه کردن برات راحت تر میشه. من میدونم تا یک ماه آینده کسالتم بیشتر میشه سردرد میگیرم تهوع و... هم میگیرم اما بعد از گذراندن این مدت بیماری هام رفع میشن و نشاط زیادی سراغم میاد. آدما وقتی میتونن لایف استایلشونو تغییر بدن که به شدت تکرار میکنم به شدت از لایف استایل فعلیشون خسته باشن. من هرروز برای خانوادم آشپزی میکنم و همچنین علاقه ی زیادی به پختن نون و شیرینی و کیک دارم و اینکارم انجام میدم اما ذره ای وسوسه نشدم که تیست کنم چون به راه جدید زندگیم ایمان کامل دارم.
امیدوارم همه ی عزیزانی که لایف استایلشونو میخوان تغییر بدن موفق باشن.
اگر درمورد کامنتم نظر یا راهنمایی ای دارید خوشحال میشم بخونمش.
سبز باشید

zahra-mahboob شنبه 5 تیر 1395 ساعت 17:15

ممنون از مطلب خوبت ما تو خونمونو تقرببا هفته ای دو روز غذای بدون گوشت داریم...خیلی دوست دارم من هم یه روز یه وگان کامل بشم

drama queen شنبه 14 فروردین 1395 ساعت 17:59 http://etherealwasteland.blogspot.com

خیلی وقته دلم می خواد گیاهخوار شم اما همسر آدم پایه نباشه کار خیلی سخت میشه:(

مرجان چهارشنبه 26 اسفند 1394 ساعت 19:42

عزیزم از مطالبت لذت بردم ، اتفاقا من چند وقته شروع کردم به نخوردن گوشت بیش از دو روز در هفته ، و از غذاهاى گیاهى خیلى بیشتر از گوشت مخصوصا از نوع قرمزش لذت مى برم . امیدوارم بتونم ادامه بدم

Mahnoosh یکشنبه 23 اسفند 1394 ساعت 17:47

ممنونم .

کتایون چهارشنبه 19 اسفند 1394 ساعت 21:13

سلام و عرض ادب. ممنون بانو جان مفید بود

زهرا گُلی:) جمعه 14 اسفند 1394 ساعت 21:52

سلام رزالین جان..این تاثیری که گیاه خواری روی روحوروان میذاره چیه؟؟تو اینستا هم دیدم تو یه پست نوشته بودی که گوشتخواری باعث استرسو اینا میشه...
من خودم با اینکه مثلا جوونم! ولی معدم انقدرررررر مشکل داره و اذیت میکنه که دیوانم کرده

Reihan چهارشنبه 12 اسفند 1394 ساعت 07:56

سلام رزالین جان مدت کمی باهاتون آشنا شدم ولی توی همین زمان کم بهتون ارادت پیدا کردم، خوشبحالتون که به این درجه رسیدید که عقیده تون اینه و میتونید راسخ بهش عمل کنید، من سالها تو ایران حامی حیوانات بودم و هر وقت به خوراکم فکر میکنم یا گوشت خرد میکنم و غذای گوشتی می پزم عذاب وجدان میگیرم، هیچ وقت طولانی مدت گیاهخوار نبودم چون چندتا مشکل اساسی دارم اینکه گاهی از خوردن غذای گوشتی لذت هم میبرم!!! و عذاب وجدانم فراموش میشه :( یعنی به ماهیت قضیه فکر نمیکنم :( دوم اینکه غذاهای گیاهی که من میتونم بخورم و معذرت میخوام باعث تهوع ام نمیشه خیلی محدوده، بارها و بارها نه بخاطر گیاه خواری بخاطر سالم خوری با هزار و یک روش سبزیجات رو پختم ولی اکثر مواقع حالمو بد میکنه و کلا قید غذا رو میزنم.
امشب میخوام یه لیست از غذاهای بدون گوشت که بهشون علاقه دارم بنویسم و سعی کنم حداقل برای شروع همونا رو در طول هفته بپزم. اراده و دیدگاه شما ستودنیه که میتونید قید کشک و پنیر و تخم مرغ و .... رو بزنید. آرزومه اگه بچه ای داشتم وگان بزرگش کنم که همونطور که خوردن گوشت سگ برای ما غیر قابل تحمله خوراک های گوشتی ما هم برای اون غیر قابل تحمل باشه. ممنون از پست خوبتون ❤️

فاطمه چهارشنبه 12 اسفند 1394 ساعت 04:31

سلام من تصمیم به گیاهخواری ندارم و شدیدا هم به گوشت علاقه دارم اما راستش نمی تونم إنکار کنم که پست هایی که توی اینستاگرام می ذارید و مطالب وبلاگتون بی تاثیر بوده روی من چون چند روزه ناخودآگاه یکم عذاب وجدان می گیرم از اینکه اینا چطور کشته میشن و این متن هم خیلی جالب بود برام به خاطر اینکه احساس کردم که شاید واقعا سلامت جسم با گیاهخواری تأمین بشه و آدم احساس بهتری داشته باشه می خوام این داستان یک روز تو هفته گیاهخواری رو اضافه کنم به برنامه زندگیم ببینم چه حسی داره اما یک سوْال دارم نمی دونم بی ربط هست یا فقط حس منه یا درست هست من هموگلوبین لب مرز دارم و خب دکتر گفته که گوشت قرمز باید خیلی کم مصرف کنم جدیدا احساس می کنم که روزهایی که پشت سر هم هر روز گوشت و کباب و چیزای این مدلی می خورم خیلی بیشتر از حالت عادی عصبی و مضطرب هستم سوالی که داشتم این بود که آیا می تونه ربطی داشته باشه به گوشت خوردن ؟
چقدم طولانی شد ببخشید

ناهید سه‌شنبه 11 اسفند 1394 ساعت 23:20

سلام
من این وبلاگ رو توسط اینستا پیدا کردم، تا اینجا که خوندم جالب بود. یه مدتیه یه چیزی ذهنمو درگیر کرده که خوردن گوشت خیلی جالب نیست ولی هنوز به نتیجه قطعی نخوردن گوشت نرسیدم. این پیشنهاد دوشنبه بدون گوشت جالب بود.
ممنون که اینقدر با حوصله توضیح دادید
موفق باشید

sara یکشنبه 9 اسفند 1394 ساعت 16:13 http://sarahr1234.persianblog.ir

عالییییییییی مثل همیشه

ندا یکشنبه 9 اسفند 1394 ساعت 14:32

من اولین باره اومدم اینجا، نه گیاهخوارم نه در حال حاضر قصدشو دارم، اما با اشتیاق زیادی شروع به خوندنه پستتون کردم
مرسی از مطلبتون
اما فکر نمیکنید چندتا پاراگراف اولتون خیلی تند و زنندس؟
مطمینا اون عزیزانی که میفرمایین و دسته بندی کردین به قصد کمک و راهنمایی سراغ شما اومدن نه اینکه شما بیاین و به تمسخر وایراد ازشون یاد کنید
همینکه اراده کردن و خواستند پیرو شما باشند چه برای یک هفته یا 6ماه،مستحقه ستودنن نه تمسخر

ندا جون، ممنونم از نظرت. من خودم رو هم تو دسته ی دوم قرار دادم. پس قصدم مسخره کردن خودم نبوده. راجع دسته ی اول هم همین طوره. من کسی رو مسخره نکردم. صرفا نوشتم که لطفا وقتی اطلاعات کافی ندارید به خود گیاهخواری تهمت نزنید که باعث فلان مشکل بدن شما شدن. و درثانی، خیلی از این عزیزان قبل از آشنایی با من دچار این مشکل شدن و توضیح هم دادم که قرار نیست با دیدن یک عکس از زندگی روزمره ی من، تصمیم بگیرن که گیاهخوار بشن. درسته که من خیلی خیلی خوشحال میشم، ولی خوشحال تر میشم که درست تصمیم بگیرن و آگاهانه و مسئولانه. چون سلامتی دوستان عزیز من خیلی مهم تر از این هستش که به صرف دیدن یه عکس از زندگی من تصمیم به تغییر زندگی شون بگیرن. درهرصورت اگر این طور القا شده بهتون من عذر خواهی می کنم :*

کیانوش شنبه 8 اسفند 1394 ساعت 23:07

سلام.اونقدر برام جالب و جذاب بوده که سه بار خوندم.مطمئنم بازم میخونمش.تا حفظش نکنم ولش نمیکنم.ممنونم دوست مهربون و محترمم.کی بشه منم بشم؟!

Yasi شنبه 8 اسفند 1394 ساعت 12:04

سلام رزالین جون .مطالبت خیلی عالیه. من چن روزیه که تو اینستاگرام با شما اشنا شدم .تقریبا یه هفته اس به خاطره اینکه جوشای پوستم و لکاش برطرف شه گیاهخوار شدمو فعلا قراره تا عید ادامه ش بدم . البته چن تا مستند در مورد کشتارگاه ها دیدم که منو فکر انداخته که شاید باید رژیم گیاهی رو برای همیشه ادامه بدم .یه سوال داشتم برا اینکه وژن اضافه کنم تو رژیم گیاهی باید بیشتر از چه چیزهایی استفاده کنم.؟مرسی ❤

فتانه جمعه 7 اسفند 1394 ساعت 08:05

مرسی مفید بود

NilooYoga جمعه 7 اسفند 1394 ساعت 04:09

مرسی عزیز دل جان که همیشه جون مطلب رو اینقدر قشنگ بیان میکنی.

Fatmhmy;) پنج‌شنبه 6 اسفند 1394 ساعت 20:38

عالی بود رزالین عزیزم.هرروز دارم مصمم تر میشم.همین امشب هم به جای کباب مرغ با همسر جان میخوام خوراک لوبیا بخورم

سمانه پنج‌شنبه 6 اسفند 1394 ساعت 19:12

خیلی مفید بود .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد