Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

چرا آهن برای بدن مهم و ضروریه؟

ازونجایی که کمبود آهن رو خیلی از عملکردهای بدن ما می تونه تاثیر بذاره، تصمیم گرفتم یه پست جداگونه رو بهش اختصاص بدم. اگرچه که قبلا هم تو پست های مختلف راجع به آهن کمی نوشته بودم.

 اهمیت آهن برای بدن مون برای هیچ کسی پوشیده نیست. ولی باید ببینیم در عمل چقدر حاضریم از مک دونالد و غذاهای جانک فودی و کیک بی بی و امثالهام دست بکشیم و به جاش مواد غذایی رو در لیست غذاهای هفتگی مون قرار بدیم تا این عنصر دوست داشتنی و مهم رو به بدن مون برسونیم؟

 لیست کسانی که کمبود آهن دارن و به طرق مختلف بدن شون فریاد میزنه که ما آهن میخوایم یالا، کم نیست! من قدیمی رو هم بذارید تو اون لیست بی زحمت! 

آهن نقش متعددی تو بدن مون داره. به ساختن سلول های قرمز خون که وظیفه ی اکسیژن رسانی به سطح بدن رو دارن کمک می کنه. اگه به بدن به اندازه ی کافی اکسیژن نرسه، باعث احساس خستگی زودرس میشه. این خستگی می تونه از عملکرد مغز تا کاهش سطح ایمنی بدن رو شامل بشه. یعنی سیستم ایمنی بدن هم ضعیف خواهد شد. اگه به عنوان یه خانوم حامله و یا کسی که قصد داره باردار بشه کمبود آهن داشته باشید احتمال اینکه بچه زود به دنیا بیاد و یا خیلی کوچک تر از حد نرمال زیاده. آهن هم چنین نقش سازندگی تو پوست، ناخن و مو ها رو داره. اگه باردار هستید و یا اگه بچه ی کوچولو دارید(بین 4 تا 8 سال) اهمیت قرار دادن آهن تو مواد غذایی تون چند برابر میشه چون این دو دسته احتیاج به آهن بیشتری دارن.

با یه سرچ کوچیک دم دستی میشه ببینیم که گوشت قرمز و جگر هم جز مواد غذایی هستن که آهن بالایی دارن. ولی خانوم های باردار گوشتخوار سعی کنن که از جگر کمتری استفاده کنن. چون جگر به جز آهن ویتامین آ ی خیلی زیادی هم داره که روی جنین تاثیر منفی داره. ( ولی واسه من نه گوشت قرمز نه جگر به عنوان کسی که سال های زیادی از عمرم رو گوشتخوار بودم و مشکل آهن داشتم حل نکرد. بلکه از وقتی گیاهخوار شدم تونستم مشکل کمبود آهن م رو از بین ببرم)

جمله ی همیشگی من رو یادتون باشه. به حرف های من ِ تنها اعتماد نکنید و خودتون سرچ کنید. بخونید. بپرسید. با یه مطلب تو یه وبلاگ غیرپزشکی سلامتی خودتون رو هدف قرار ندید.


 خب حالا بریم سراغ آهن در میوه ها و سبزیجات :


گوجه فرنگی خشک شده. هر صدگرم گوجه، حاوی 9 میلی گرم آهن 

برگه ی زرد آلو. هر صد گرم برگه، هفت میلی گرم آهن.

جعفری تازه. هر صد گرم جعفری، شش میلی گرم آهن.

اسفناج. هر صد گرم اسفناج، سی و نیم میلی گرم آهن.

گزنه.

زیتون. هر صد گرم زبتون، سی و نیم میلی گرم آهن.

کشمش. عدس. توت خشک. انجیر. غلات. انواع جوونه ها. آویشن. کلم. چغندر. شکلات سیاه هفتاد درصد به بالا. زرد چوبه. 

تو عکس های زیر می تونید منابع جدیدی رو هم پیدا کنید. یه عکس هم مخصوص خانوم های باردار هست. امیدوارم براتون مفید باشه.




سایت فارسی زبان. منابع آهن در سبزیجات و میوه ها

سایت انگلیسی، اهمیت آهن در بدن ما 

ریزش مو و تاثیر برنج بر ریزش مو! شایعه یا واقعیت؟!


یکی از شایع ترین کامنت هایی که من تو اینستاگرام و یا در قسمت دایرکت میگیرم مربوط به ریزش مو هست. برای اینکه درباره ی ریزش مو صحبت کنم لازم به یه توضیح کوچولو هست. و اون هم فرق بین وگان ها و یا وجترین ها با کسانی که plant based diet دارن، یعنی کسانی که رژیم غذایی گیاهی دارن. فرق اصلی که بین وگان ها و وجترین ها با این گروه دوم هست از نظر اخلاقی هست. اولین دلیل ما برای گیاه خواری نکشتن حیوون ها هست. درحالیکه کسانی که رژیم غذایی گیاهی دارن دلایل دیگه باعث شده به سمت رژیم گیاهی بیان. از جمله ی این دلایل لاغری هست. چه بسا بعد از رسیدن به وزن مطلب شون برگردن به گوشتخواری. تعداد کسانی که تو اینستاگرام به من پیغام میدن و خواهان گرفتن دستورهای غذایی هستن برای کاهش وزن، کم نیست. حتی می تونم بگم بیشتر از کسانی هستش که به من میگن دلشون میخواد که گیاهخوار بشن ( به دلایل اخلاقی). 

ضمن احترام به تمام کسانی که رژیم غذایی گیاهی دارن و گاها هم ناخونکی به گوشت حیوانات میزنن ( چون از نظر اونها کشتن حیوانات منزجر کننده نیست ) و متاسفانه خودشون رو وگان و یا وجترین می دونن، باید بگم که تو این رژیم غذایی گیاهی، می تونه ریزش مو به صورت خیلی زیاد اتفاق بیفته. اصلی ترین دلیل ش کاهش ناگهانی وزن و بعد  مرزبندی ها و محدودیت هایی هست که برای خودشون قائل میشن. یعنی مرزی که برای دریافت کالری روزانه شون و نوع خاصی از گیاهان رو استفاده کنن، میتونه منجر به ریزش مو بشه. اگرچه که این موضوع فقط برای کسانی که رژیم گیاهی دارن اتفاق نمی افته و می تونه بین تمام آدم ها به خصوص خانوم ها رخ بده، ولی اصلی ترین دلیل ش ایجاد محدودیتی هست که برای خوردن برای خودشون درست کردن. ولی خیلی هم نگران نباشید. تو یه تحقیق بین خانوم های دنیا، تقریبا 34% اون ها مشکل ریزش مو داشتن. دلایل ش تو افراد مختلف متفاوته ولی اصلی ترین دلیل ش نوع اشتباه تغذیه ایی هست. یکی دیگه از چیزهایی که من شنیدم از خانوم ها این بوده که کمتر شامپو کردن و شستن مو می تونه جلوی ریزش مو رو بگیره. ولی تا جایی که من تو نت خوندم، تاثیری نداره و می تونه ترس حاصله از ریزش مو رو بیشتر هم بکنه چرا که موقعی که اولین بار بعد از مدت ها موهاتون رو می شورید موهای بیشتری میریزه. یکی  دیگه از شایعاتی که من همیشه درباره ی خوردن برنج می شنوم اینه که برنج برای رشد موهامون خیلی مفید و خوبه و به همین دلیل ما نباید برنج رو از سیستم غذایی مون حذف بکنیم. خود من هم یکی ازونهایی بودم که قبلا باور می کردم! ولی از وقتی تعداد دوستان خام گیاهخوارم رو دیدم که در کمال سلامت و پرپشتی مو زندگی می کردن شک کردم به این مسئله و با یه سرچ دم دستی و کوچولو فهمیدم که اتفاقا برعکس! برنج سفید باعث ریزش مو میشه!!!!! ولی برنج قهوه ایی برعکس برنج سفید عمل می کنه و تاثیر خوبی برای رشد مو داره. اکثر ماها هم توی ایران برنج سفید استفاده می کنیم. پس اینکه میگن برنج سفید برای رشد مو خوبه، یه شایعه و اشتباه محض هستش. در انتهای مطلب چند تا از منابعی که ازشون استفاده کردم رو قرار دادم. شعار همیشگی من رو فراموش نکنید. خودتون سرچ کنید. اگر اشتباهی بود و یا احساس کردید که مطلب میتونه غنی تر بشه لطفا بهم اطلاع بدید 



 چه عواملی باعث ریزش مو میشه؟

من سعی می کنم بنا به کمبود های مواد غذایی بگم. چون استرس و شرایط روحی نامناسب هم می تونه منجر به ریزش مو بشه. ولی از کمبودهای مواد غذایی >


1. آهن.  متاسفانه این موضوع بین خانوم ها خیلی شایع هست و اگر دکتر ناواردی برید بهتون میگه بیشتر جگر بخورید، بیشتر گوشت قرمز بخورید. به عنوان کسی که حدود ده پونزده سال درگیر کمبود آهن بودم و مشت مشت قرص خوردم، کیلو کیلو جیگر خوردم، هیچ وقت مشکلم حل نشد تا زمانی که تصمیم گرفتم گیاه خوار بشم و به دنبال منابع آهن در گیاهان گشتم و برای اولین تو زندگیم وقتی تابستون جواب چک آپ کلی م رو دکترم دید بهم گفت که آهن ت از حد نرمال هم بالا تر رفته!  پس اگر گیاهخوار هستید و مشکل آهن دارید، یعنی اینکه با پاستا و برنج دارید خودتون رو سیر می کنید. یا برعکس دارید به خودتون گرسنگی میدید تا زودتر از شر کیلوهای اضافی خلاص بشید!  پس تقصیر رو نندازید گردن گیاه خواری! تقصیر رو بندازید گردن سیستم غلط غذا خوردن تون!


2. آمینو اسید لیزین.  یکی از بیست آمینو اسید مهم برای بدن مون هستش. تو چه مواد غذایی پیدا میشه؟ اولین ش آجیل هست. بعله! آجیل هم که کالری ش بالا و احتمالا دکتر رژیم تون بهتون گفته آجیل ممنوع! یا با یه چرتکه به این نتیجه رسیدید که چون کالری آجیل ها زیاده پس بی خیال آجیل بشیم! عدس. عدس به جز لیزین، آهن بالایی هم داره.  سویا. سبزیجات نشاسته ایی. مثل خونواده ی  سیب زمینی ها. ( سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید) ( این ها رو هم احتمالا از رژیم غذایی تون حذف کردید تا زودتر وزن تون پایین بیاد ) تخم مرغ و پنیر ( اگه وجترین هستید ) . لوبیای سفید. تخمه ی کدو حلوایی. 


3. زینک. انواع میوه های خشک شده مثل برگه ی زرد آلو. برگه ی هلو. برگه ی آلو. آواکادو. کشمش. انواع بری ( توت ها ) انجیر خشک شده و خرما. نخود. سویا. انار. ( بین میوه ها بالاترین مقدار زینک رو داره ) 


4. مشکلات تیروئید. برای حل این مشکل باید پیش متخصص برید و چک آپ کامل انجام بدید. 



حالا چه غذاهایی می تونن باعث ریزش مو بشن؟

1. سلنیوم. Selenium می تونید تو نت غذاهای دارای سلنیوم رو سرچ کنید. تن ماهی، بیف. بوقلمون. برنج سفید و نون. پس شایعه ی مربوط به حذف برنج از سیستم غذایی و ریزش مو رو بگذارید کنار. چون از خیلی از دوستان می شنیدم که می گفتن ما برنج میخوریم تا موهامون تقویت بشه و دچار ریزش مو نشیم. 


2. High Glycemic index بنا به تحقیقاتی غذاهایی که حاوی این عامل باشن هم باعث افزایش ریزش مو میشن. چه غذاهایی این عامل رو دارن؟ آبمیوه های قوطی و بسته بندی شده، برنج سفید!  نون سفید! و کره ی مارگارین.


3. هنوز صددرصد ثابت نشده ولی تحقیقاتی نشون داده که کافئین، تنباکو  و الکل اگر در مقیاس زیاد استفاده بشه هم عاملی برای ریزش مو هستش.




منابع :

غذاهایی که باعث ریزش مو میشن

غذاهایی که حاوی لیزین بالایی هستن 

غذاهایی که حاوی زینک بالایی هستن

چه غذاهایی باعث کاهش ریزش مو میشن 

آیا برنج باعث ریزش مو در خانوم ها میشه؟

ریزش مو 

برگر گیاهی

تو این پست یکی از دستورهای برگر گیاهی رو باهاتون درمیون میذارم. فکر کنم من تا الان بالای چهل تا  دستور برگر گیاهی رو دیدم. 

تقریبا هر چیزی تو کابینت ها و یخچال تون داشته باشید می تونید بیارید وسط و ازش یه ترکیب جدید برگر بسازید. مراحل کارش کمی طولانی هست ولی عوضش هیچ مواد مصنوعی و نگه دارنده ایی نداره. و از همه مهم تر هیچ حیوونی توش کشته نشده. 

علیرغم اینکه این نوع برگرها کاملا گیاهی هستن ولی من باز هم زیاد تمایلی به درست کردن شون ندارم. به چند دلیل: اولین دلیل اینکه معمولا برگر با سس خوشمزه میشه و نوشابه!  و دوم اینکه خیلی از برگرها به خصوص اون هایی که آماده از مغازه میخریم مزه شون هیچ فرقی با همبرگرهای گوشتی نداره و من به خاطر شباهت زیادشون نمی تونم بخورم و حالم بد نشه. درنتیجه شاید ماهی یک بار، برگر گیاهی درست کنیم. امیدوارم اگه درست کردید لذت ببرید. 

این نوع از برگری که من درست کردم، پایه ی اصلی ش سویا هست. ولی برگرهای لوبیا قرمز هم خوشمزه میشه. بریم سراغش :


مواد لازم :

سویا (دونه ایی و یا تفاله ) سه فنجون

دو تا سه حبه ی بزرگ سیر خورد شده

یک ساقه کرفس خورد شده

یک پیاز متوسط 

نصف یک فلفل دلمه ایی سبز 

یک هویج رنده شده

یک/چهارم قاشق غذاخوری فلفل سیاه

کمی نمک

زرد چوبه

روغن یک چهارم فنجون


مراحل کار :

سویا رو به روش پست قبلی مزه دار می کنیم و تو آب جوش همراه با نمک می پزیم. بعد از پختن، سویا رو به همراه سیر، پیاز، ادویه ها و روغن رو تو یه مخلوط کن میریزیم و حسابی مخلوط می کنیم تا نرم نرم بشن. حالا میریزیم تو یه کاسه ی بزرگ و باقی موادمون رو هم بهشون اضافه می کنیم. تمام سبزیجات مون رو باید حسابی ریز خورد کرده باشیم .  تو دستوری که من ازش استفاده کردم اینطور توضیح داده. ولی من خودم از تنبلی همه رو باهم ریختم تو مخلوط کن. نتیجه ش شد این :


( چون کرفس و  هویج نداشتیم، توش یه دونه سیب زمینی متوسط پخته شده ریختم  )


من برای اینکه روغن کمتری استفاده کنه تو فر گذاشتم بپزه. وقتی یک طرفش کمی سرخ شد، اون طرفش رو برگردوندم تا اون طرف هم بپزه. می تونید تو روغن هم بپزید که خب مطمئنا خوشمزه تر میشه. من تو این عکس از دونه های سویا استفاده کردم. 

 


سبز باشید 

مزه دار کردن سویا

علیرغم اینکه تو اینترنت  مطالب مشابه زیاده، ولی اینجا هم می نویسم برای دوستانی که تو اینستاگرام از من می پرسن و تا حالا از سویا استفاده نکردن و نمی دونن چطوری میشه سویا رو مزه دار کرد و بوش رو از بین برد.

سویا انواع مختلفی داره. بهترین ش سویا ی ارگانیک هست که دستکاری ژنتیکی نشده باشه. من تا جایی که بتونم از سویای دونه درشت ارگانیک استفاده می کنم. ولی برای بعضی غذاها، به خصوص خورشت های ایرانی، استفاده کردن از دونه ها کمی سخت میشه. یکی از مدل هایی که تو ایران هم خیلی زیاده، به تفاله ی سویا معروفه که بعد از پخت قیافه ایی شبیه گوشت چرخ کرده پیدا می کنه. یک مدل دیگه ش که اینجا تو سایزهای مختلف هست، سویای قلقلی هست که شبیه گوشت چرخ کرده ی قلقلی هست قیافه ش. یک مدل دیگه هم شبیه تیکه های بیف هست. مثل تیکه های کباب ترکی مثلا. همه شون مزه هاشون مشابه هم هست و فقط بنا به غذاهای مختلفی که درست می کنیم میشه ازشون استفاده کرد. سویای چرخ کرده رو هم می شه شبیه گوشت قلقلی درست کنیم، یا حتی باهاش چیزی شبیه جوجه کباب درست کنیم. بله درست خوندید. چون با استفاده از ادویه هایی که به جوجه کباب حیوانی میزنیم، به سویا هم بزنیم، مزه ایی نوددرصد شبیه جوجه کباب می تونیم درست کنیم. (برای علاقه مندان به خوردن گوشت های حیوانی)





خب حالا میریم سروقت مزه دار کردن سویا. سویا رو فارغ از قیافه ایی که داره، داخل یه قابلمه که پر از آب جوش شده میریزیم و اجازه میدیم یک ربع تا نیم ساعت بمونه. آب رو کامل خالی می کنیم و مجدد با آب جوش و یا آب داغ  قابلمه رو پر می کنیم و اجازه میدیم نیم ساعت دیگه تو آب بمونه. من اگه وقت نداشته باشم  قابلمه رو میذارم روی اجاق گاز، و اجازه میدم سویا توی اون آب داغ کمی قل بزنه. البته این روش من درآوری خودم هستش  نمیدونم چقدر تاثیر داره.

بعد که حسابی به نظرمون اومد که سویاها خیس خوردن، تو تابه/قابلمه ایی که توش از قبل پیاز داغ رو درست کردیم، سویامون رو میریزیم و همراه با زرد چوبه ی  فراوون تفت میدیم. خوبی سویا اینه که چون آب زیادی رو به خودش گرفته درنتیجه به روغن زیادی احتیاج نداره. تا وقتی که رنگ سویا حسابی تیره بشه تفت میدیم. اگر از پیاز داغ آماده می خواید استفاده کنید _ که اصلا توصیه نمی کنم _ اول باید سویا رو بریزید و وقتی که تقریبا آماده شده بود پیاز داغ رو اضافه کنید. می تونید به سویا نمک و فلفل رو هم بزنید. من با این روش به نظرم حسابی سویا مزه دار میشه. ممکن هست شما بخواید از روش های دیگه ایی برای مزه دار کردنش استفاده کنید. با سرچ کردن " مزه دار کردن سویا " تو نت، روش های مختلف دیگه ایی پیدا می کنید.

اگر قراره برای اولین بار از سویا تو غذاهاتون اضافه کنید و می ترسید که خونواده زیاد استقبال نکنن _ خیلی از آدم ها نسبت به یه عادت جدید  تدافع دارن و حاضر نیستن به راحتی دست از عادت های قدیمی خودشون بردارن _ می تونید اولین بار از سویای تفاله ( سویایی که شبیه گوشت چرح کرده هست ) توی ماکارونی به  شیوه ی مامان ها، یا لازانیا و یا کباب تابه ایی استفاده کنید. مزه ش به دلیل ادویه ها خیلی شبیه گوشت قرمز میشه و هیچ کسی متوجه فرق اون ها نمیشه.

لازم به توضیح میدونم، که من و خیلی دیگه از گیاه خوارها از مزه ی گوشت خوشمون نمیاد و دلیل استفاده از واژه ی شباهت این هست که 1. خیلی از آدم ها چون با مزه ی گوشت خاطره ی خوبی دارن، دوست دارن غذاهایی که براشون یادآور خاطرات خوب هست رو دوباره مزه کنن. 2. گوشت حیوانات به تنهایی مزه ایی نداره. ما با استفاده از آتیش، ادویه، دود و ... به اونها مزه میدیم و اگر همون مراحل رو روی مواد دیگه انجام بدیم احتمال اینکه مزه ی اون ماده شبیه به گوشت بشه زیاده. اگر اون ماده ی جدید مثل گوشت به تنهایی بی مزه باشه.



وک گیاهی با کمی تغییرات ایرانی

وک  Wok  به یک جور تابه ی گود می گن که دیواره های بلندی داره و به غذاهایی که توش درست می کنن میگن وک. خواستگاه این غذا از جنوب چین اومده و الان تو دنیا طرفدارهای زیادی هم داره. معمولا تابه های وک رو با دسته های بلند می سازن که وقتی روی آتیش غذا رو حرارت می دن دست آشپزها نسوزه. ولی فقط این نوع رو بهش وک نمی گن. می تونید تو این تابه های بخارپز کنید، بپزید، تفت بدید، همه جور غذا میشه توش درست کرد. معمولا گیاهی هستن ولی میشه توشون فیله های مرغ و یا فیله های گوشت هم اضافه کرد. ولی خب چون این وبلاگ گیاهی هست من نوع گیاهی ش رو که توش تغییرات ایرانی پسند دادم یاد میدم. امیدوارم خوشتون بیاد.


 

وک گیاهی با پلو »

مواد لازم :

کدو

بادمجون

گوجه ( من از گوجه گیلاسی استفاده کردم)

لوبیا سبز

گوجه ی معمولی و درشت برای پوره گرفتن

پیاز

قارچ

فلفل دلمه ایی

سیر


همه ی مواد رو نسبت به مقداری که دلتون میخواد پخته بشن خورد کنید و توی تابه تفت بدید. هرچقدر طولانی تر تفت بخورن بیشتر پخته میشن  ( یاد حرفهای آقای جواد خیابانی افتادم) پس هرچقدر که به نظرتون کافیه تفتشون بدید. حالا زعفرون و باقی ادویه هامون رو همراه با گوجه ایی که پوره کردیم قاطی می کنیم. وقتی به نظرمون حسابی رنگ و طعم گرفتن، میریزم تو تابه و کمی هم بهشون آب جوش اضافه می کنیم. خیلی کممممم. حالا در تابه/قابلمه  رو میذاریم و اجازه میدیم مزه ها باهم قاطی بشن. لازم به ذکر هست که بگم هرچقدر تو این غذا زعفرون ش بیشتر بشه خوشمزه تر میشه؟! چون خوش طعم تر میشه!  بعد هم برنج مون رو کته میذاریم و باهم نوش جون می کنیم. واقعااااااااا خوشمزه و عالی و ساده و آسونه و تو مدت کوتاهی هم آماده میشه!




سبز باشید 

هویج پلوی گیاهی

ایده ی هویج پلوی گیاهی خیلی وقت بود تو ذهنم بود، ولی وقت نمی کردم. تا بالاخره یه روز همسر رو نشوندم یه کیلو هویج رو برام رنده کرد 

پس این شما و این هم هویج پلوی گیاهی »


مواد لازم » 

هویج 

قارچ

زرشک

پیاز

ادویه

برنج


من مقدارهاشون رو نمی نویسم چون هرکسی بنا به ذائقه ش مقدارهاشون رو می تونه کم و زیاد کنه. اول از همه بدید یکی دیگه هویج ها رو براتون رنده کنه  اگه هم کسی رو پیدا نکردید مجبورید خودتون رنده کنید. وقتی رنده کردن تون تموم شد پیاز هارو پرتقالی و نازک خورد کنید و تو روغن*  تفت بدید. من از پیازداغ به سبک ایرانی که دیگه جزغاله شده خوشم نمیاد و درحد سبک شدن پیازداغ هام رو درست می کنم. بعد زردچوبه ی فراوون به پیازها می زنیم و حالا که به نظرمون پیازداغ آماده شد، قارچ های خورد شده مون رو اضافه می کنیم. من از قارچ های عطری استفاده می کنم معمولا و اونها رو خیلی ریز نمی کنم. اگر عکس های اینستاگرام رو دیده باشید معمولا قارچ ها درشت هستن. وقتی ه کمی قارچ ها آب انداختن و آماده شدن، هویج ها رو بهشون اضافه می کنیم تا سه تایی حسابی باهم تو تابه تفت بخورن و لذت ببرن. وقتی فکر کردیم که هویج ها حسابی نرم شده، زرشک رو هم بعد از شستشو و پاک کردن، بهشون اضافه می کنیم. ادویه دارچین و فلفل و کمی هم نمک من زدم. ولی شما می تونید به دل خواه کم و زیاد کنید ادویه ها رو. برنج رو که آب کش کردیم، این مواد رو لابلای برنج مون می کشیم و بعد هم اجازه میدیم دم ببره. من برای ته دیگ ش سیب زمینی رنده کردم و کمی روغن ته ِ پلوپز و بعد سیب زمینی ها رو مسطح پخش کردم ته پلوپز. کمی هم مواد نگه میداریم تا بعد از سرو کردن روی پلو مون بریزیم تا هم خوشگل تر بشه هم خوشمزه تر. من سعی کردم شکر رو حذف کنم از غذاهامون. اگر شما از طعم ترشی این غذا خوشتون نمیاد می تونید به جای زرشک شکر بریزید. ولی با زرشک بسیاررررر خوشمزه و خوش خوراک شد. هرچی مقدار موادتون نسبت به برنج بیشتر باشه هم خوشمزه تر میشه، هم به انحنای کمرتون (خانوم ها) و شکم تون (آقایون) کمتر خیانت می کنید چون پلو خیلی کربوهیدرات زیادی داره و باعث ورم کردن بدن میشه.

این یه غذای مجلسی و خوشمزه ایی هستش. تو خونه ی ما خیلی طرفدار داره 


*من چندین بار درباره ی روغن توضیح دادم. من برای اینکه ضرر استفاده از روغن رو کم کنم، از روغن نارگیل استفاده می کنم. روغن نارگیل دو جور هست. بی بو و با بو. اگر از بوی نارگیل تو غذاهاتون خوشتون نمیاد (که خیلی ها خوششون نمیاد) می تونید از نوع بی بوش استفاده کنید. لطفا از روغن کلزا استفاده نکنید. وقت کنم تو یه پست مفصل راجع به روغن دونه های کلزا می نویسم.


سبز باشید 

معایب گیاه خواری


خیلی از دوستانی که دلشون می خواد گیاه خوار بشن و تحقیق می کنن و به اولین وب سایت فارسی زبانی که برسن اکتفا می کنن و اون صفحه رو منبع خودشون قرار میدن. دوستان گلم، برای اینکه از صحت و سقم مطلب پزشکی مطمئن بشید به چند تا نکته دقت کنید. اول اینکه  وب سایت پزشکی و معتبر باشه. یعنی نه از این وب سایت هایی که توش همه چی از اخبار زرد هالیوودی گرفته تا قیمت ارز و سکه و فروش ساعت های دیواری ، نوشته شده. دوم اینکه اون مطلب به روز باشه. علم پزشکی هرروز داره پیشرفت می کنه و یافته های دیروز خودش رو زیر سوال می بره. سوم اینکه نویسنده ی اون مطلب خبرنگار و یا ادمین خود وبسایت که انتشار تمام مطالب رو برعهده میگیره نباشه. مطالب علمی نیازمند نویسنده ی متخصص و پزشک می خوان. چهارم اینکه برای سندیت صحبت هاشون از منبع و مرجع استفاده کرده باشن. پنجم اینکه ویکی پدیا رو لطفا خواهش می کنم منبع قرار ندید :) ویکی پدیا رو یکی مثل من نوشته که در نهایت هم معلوم نیست کی هست و با چه میزان اطلاعاتی اون مطلب رو اونجا قرار داده. ششم اینکه حتی المقدور فارسی سرچ نکنید. چون متاسفانه خیلی از مطالب اینترنت فارسی زبان کپی پیست هم دیگه هستن و اکثرا هم قدیمی و شامل تمام نکات منفی شماره های قبلی هستن. اگر زبان انگلیسی قوی ندارید یا از کسی کمک بگیرید و یا از گوگل ترنسلیت استفاده کنید. ( اگر آدرسش رو ندارید برای من همین جا کامنت بذارید من بهتون آدرسش رو میدم. )  و در آخر اینکه به یک وبسایت و یا کتاب اکتفا نکنید. چندین دیدگاه مختلف و نقطه نظرهای متفاوت رو بخونید. 


تو این پست من تجربه ی خودم و مطالبی رو که قبلا خوندم  رو براتون می نویسم. اگرچه که من سعی کردم تمام نکته های ذکر شده ی بالا رو رعایت کنم ولی لطفا به حرفهای من اعتماد نکنید و شیوه ی زندگی تون رو بر اساس حرف های من تعیین نکنید. خودتون هم -باید- تحقیق کنید. 


انسان ها درحال حاضر به خاطر شیوه ی ناصحیح زندگی شون همواره در معرض ابتلا به بیماری های گوناگون هستن. خیلی وقت ها نحوه ی غذا خوردن و زندگی ما می تونه در جلوگیری از ابتلا به اون بیماری ها کمک کنه. خیلی وقت ها هم عوامل دیگه ایی مثل ژنتیک و محیط زندگی و باقی چیزهای دیگه ایی که در کنترل ما نیستن می تونن در مبتلا شدن به بیماری نقش به سزایی داشته باشن. اگر بخوام با دید منفی نگاه کنم، (همون طوری که خیلی ها بارها و بارها به من گفتن) من نمی تونم جلوی اشعه های پارازیت، جلوی آلودگی آب و هوا، جلوی نقص ژنتیکی، جلوی آب آلوده و خیلی موارد دیگه رو بگیرم، پس بذار از زندگی م لذت ببرم و با خیال راحت غذاهای ناسالم و حیوانی هم استفاده کنم! ولی من اینطور فکر نمی کنم. و ترجیح میدم به جای منفعل بودن، اختیار زندگی و سلامتی بدن م رو تا جایی که ممکنه خودم در اختیار بگیرم. مثبت اندیش هستم و به غیر از سلامتی بدن خودم، برای زندگی میلیون ها موجود زنده ی دیگه ایی هم که مثل من درد رو  احساس می کنن ارزش قائل هستم و تمام سعی و تلاشم رو انجام میدم تا حیوونی کمتر کشته بشه. تقاضا برای خرید حیوانات کمتر بشه.

بدن ما از سلول های زنده تشکیل شده. پس غذای سلول زنده، لاشه ی مرده ی یک حیوون دیگه نیست. این به غیر از دلایل اخلاقی من هست برای گیاهخواری. گیاهخواری هم مثل لایف استایل های دیگه عاری از اشتباه و معایب نیست. ولی من و خیلی های دیگه با کنار گذاشتن مزایا و معایب این روش زندگی رو در نظر گرفتیم.

تو لیست زیر سعی کردم تا جایی که ممکنه به معایب ش بپردازم.


  معایب گیاه خواری چه چیزهایی هست؟


1.پروتئین.

 مشکل حاد و بزرگی نیست و واسش چاره ایی داریم. ولی واسه اون من ِ قدیمی تون که عادت داشت فیله ی مرغ و یا گوشت بخوره روش زندگی جدید کمی چالش برانگیز هست تا بتونه منابع پروتئین های گیاهی رو پیدا کنید. پروتئین هارو نباید فراموش کنید چون بدون اونها بدن ما در برابر زخم ها دیرتر خوب میشه، پوست مون کدر تر و ناسالم تر به نظر میاد، پروسه ی ماهیچه سازی در بدن مون کند پیش میره و .... در طول روز خانوم ها باید 46 گرم و آقایون باید56 گرم پروتئین دریافت کنن.

یه لیست می نویسم از پروتئین هایی که میشه ازشون استفاده کرد. اگه بهشون علم داشته باشیم، پیدا کردن پروتئین گیاهی سخت نیست 


لوبیا سبز. دونه های روغنی، مثل گردو، پسته، نخود، بادوم زمینی ( کره ی بادوم زمینی ) آجیل ها، توفو، ، لوبیا، کلم بروکلی، اسفناج، شاهدونه و اگر وجترین هستید پنیر و تخم مرغ منبع های جدید شما هستن واسه پروتئین. مثلا دوپیمانه اسفناج خام 2/1 گرم پروتئین و یک پیمونه کلم بروکلی 8/1 گرم پروتئین داره. سه قاشق غذاخوری شاهدونه ده گرم پروتئین داره. کنجد و تخمه آفتابگردون. ( من تخمه آفتابگردون خام رو تو همه ی سالادها میریزم (اگه یادم بمونه البته ) تو همه ی غذاهای سرخ کردنی یه مشت کنجد می پاشم.)  لبنیات غیرلبنی. مثل شیر سویا. هر دویست و بیست گرم شیر سویا 4 تا 8 گرم پروتئین داره. و در آخر محبوب دل من، کینوآ. تو ایران هم به تازگی وارد شده. 


2.ویتامین ب دوازده.

این ویتامین فقط با خوردن گوشت قرمز تو بدن ما به وجود میاد و البته تو یک سری جلبک های دریایی و قارچ هایی هم هستش. ولی فقط وگن ها و خام خوارها با این بند روبرو هستن و نه وجترین ها. خونده ام که یک وگن هم تا دوازده سال بدنش ذخیره ی ویتامین ب دوازده رو داره. پس اگر گیاهخوار شدید تو همون ماه اول به این نتیجه نرسید که نمیتونید ادامه بدید چون ویتامین ب دوازده بدنتون از بین رفته!  از همه ی اینها گذشته، هزاران مدل مختلف مکمل و ویتامین های ب دوازده در بازار هست که به راحتی میشه از اونها استفاده کرد بدون اینکه وجدان تون ناراحت باشه به خاطر کشتن موجود زنده ی دیگه ایی. یک بار یک دوست خیلی عزیزی وقتی در جواب سوال کمبود ب دوازده من گفتم من حاضرم مکمل و ویتامین ش رو استفاده کنم تا جون حیوونی رو ازش بگیرم، بهم گفت» نه من اصلا حاضر نیستم یک قرص دیگه هم پول بدم بخرم. گفتم چطور؟ گفت من قرص آهن، کلسیم، و ویتامین سی میخورم. من جوابی ندادم بهشون ولی تو دلم گفتم خب اگر رژیم غذایی ت رو درست انتخاب کنی، در نهایت یک قرص میخری و اون هم ویتامین ب دوازده هست. ولی تو نه تنها به حیات موجودات زنده ی دیگه احترام نمیذاری و از بدن مرده شون تغذیه می کنی، بازهم در نهایت بدن سالمی نداری! پس اگر استدلال"""" شما"""" هم این هست که حاضر نیستید یک عدد آمپول ب دوازده بزنید چون دارو بده، و بدن تون هم کاملا سالم و هیچ گونه کمبود ویتامینی در بدن تون ندارید، شما به خوردن گوشت تون ادامه بدید با وجدان راحت   اصلا راضی به زحمتتون نبودیم تا اینجا رو هم خوندید؟ 


3. رستوران و غذای بیرون

رستوران رفتن و بیرون غذا خوردن به خصوص در کشورهایی که هنوز گیاهخواری باب نشده، مثل کشور خودمون کمی چالش برانگیز هست. اگر تو شهرتون رستوران گیاهی هست و یا رستوران هایی که غذاهایی هم سرو می کنن که شما می تونید استفاده کنید از قبل شناسایی کنید. وقتی قرار به بیرون غذا خوردن میشه خیلی راحت تر میشه انتخابشون کرد. درنهایت اینکه اگر قرار نیست هرشب رستوران غذا بخورید اتفاقی نمی افته اگر یک شب گوجه ی کبابی با سیب زمینی سرخ کرده بخورید. یا فقط سوپ سفارش بدید.  ولی حتما یادتون باشه به صاحب رستوران بگید که شما گیاهخوار هستید و خیلی جالب تر میشه اگر تو منوی غذاشون براتون یک یا دو انتخاب غذای گیاهی قرار بدن. من با این کارم تونستم کبابی ایرانی شهرمون رو قانع کنم که برای حفظ مشتری های گیاهخوارش منو رو عوض کنه. اوایل فقط کشک بادمجون داشت که خب برای وگن ها کار همچنان مشکل بود، ولی بعدا خورشت بادمجون گیاهی رو هم اضافه کرد. هورررررررررااااا 


4. دعوت به کنفرانس ها و یا مهمونی

 برای کنفرانس ها، سفرهام، کورس هایی که از طرف محل کارم می رم خیلی راحت از قبل سفارش میدم. من اوایل، برای مهمونی های خودمونی  روم نمی شد بگم گیاه خوار هستم. هنوز هم جای جدید که قراره بریم من استرس دارم که نکنه فقط غذای گوشتی باشه. صدالبته من از اینکه فقط سالاد بخورم اصلا اذیت نمیشم و خیلی هم از این توفیق اجباری خوشحال میشم. ولی از جهت اینکه صاحبخونه متوجه بشه من غذای اصلی رو که براش زحمت کشیده نمی خورم و بعد متوجه بشه که من گیاه خوار هستم و یه جورایی موقعیت شرم آوری برای صاحبخونه و البته بیشتر خودم پیش بیاد استرس میگیرم. خیلی وقت ها هم که میدونم گریل پارتی هست، با خودم همبرگر سوسیس گیاهی و یا یه ظرف غذا می برم تا اونجا من هم در کنارشون از اوقات لذت ببرم. دوستان قدیمی م و خیلی از دوستانی که از طریق اینستاگرام با من در ارتباطن میدونن و من قدردان محبت شون هم هستم که همیشه من رو به عنوان مهمون ویژه شون در نظر میگیرن  ولی از من به  شما نصیحت، خجالتی نباشید و از قبل به صاحب خونه تون بگید. 


5. تغییر دادن بعضی رسوم و عادت ها.

 گوسفند قربونی کردن و خوردن  کله پاچه و خیلی از غذاهای ایرونی که توش حتما و حتما باید گوشت فراووووون استفاده بشه چند تا از اون عادت ها و رسم و رسوم ها هستن. برای من اصلا سخت نبود. چون من به قربونی کردن هوای نفس بیشتر اعتقاد دارم تا قربونی کردن موجود زنده برای از بین بردن و پاک کردن گناهانم. فکر نمی کنم مرگ موجودی برای من سلامتی و عافیت بیاره. یا خوردن دل و روده ی گوسفند و گاو، وقتی فکر می کنم واقعیت وجودی شون چی بوده، حالم رو بد می کنه. اگه بخوام صرفا سنت به جا بیارم، یه حرفه. اگه بخوام از عقل و منطقم استفاده کنم یه حرف دیگه ست. من دومی رو انتخاب کردم. نمی تونم بدون منطق و صرفا چون چیزی رسم و سنت هست قبولش کنم. وقتی می دونم اون کار نه فقط به یک نفر دیگه،( از گونه ی جانوری دیگه) آسیب می زنه و مسبب مرگش میشم، بلکه سلامتی خودم رو هم تحت تاثیر قرار میده. وگرنه بعضی سنت ها، فارغ از منطقی بودن یا نبودنشون، مثل سفره هفت سین، مثل چهارشنبه سوری قشنگن و من لذت می برم از اجرا کردنشون.


6. آشپزی کردن

باید آشپزی کردن یاد بگیرید. خلاقیت به خرج بدید. هردفعه یه طور جدید غذاتون رو بپزید و سرو کنید و از آشپزی کردن لذت ببرید. من واقعا در حال حاضر وقتم برای آشپزی کردن کمه. و حسرت میخورم به حال خانوم ها و یا آقایونی که خونه دار هستن و اوقات زیادی رو تو خونه سپری می کنن. اگر قرار هست به گیاهخواری نمی تونید همش پاستا و نون و برنج بخورید. به غیر از اضافه وزن که هدف نوشته  روش نیست، شما هیچ ویتامین و مواد معدنی مناسبی به بدن تون نمی رسونید. بعدا میگید گیاهخواری اصلا رژیم خوبی نیست! من موهام شروع کرد به ریزش! یا ناخون هام شکننده شد. یه نگاهی باید به لیست خرید مواد غذایی تون و غذایی هایی که میخورید بندازید تا مطمئن بشید از تمام سبزیجات، میوه ها و ریشه های گیاهان استفاده می کنید 


7. مقابله با کامنت های آدم های لوس با سطح انرژی منفی بالا

 لطفا دوستای گلم که باهم ساعت ها بحث می کنیم و حرف میزنیم این جمله هارو ریفر ندن به صحبت های خودمون. نود درصد آدم هایی که من باهاشون توی این مدت برخورد داشتم حتی با شوخی هاشون هم من رو ناراحت نکردن. چرا؟ چون پشت حرفها و شوخی هاشون میشه انرژی مثبت دوستانه رو حس کرد. با حتی بعضی وقت ها نزدیکان و دوستان نگران سلامتی ما هستن. اصلا منظورم به این دو گروه دوست داشتنی نیست. امیدوارم خودتون بتونید فرقشون رو با آدم های لوس متوجه بشید  آدم های لوس حتی نحوه ی سوال پرسیدن شون هم می تونه نیت و هدف قلبی شون رو نشون بده. چطور؟ اینکه هنوز جواب شما تموم نشده، بدون اینکه ارتباطی به جواب شما داشته باشه سوال بعدی رو می پرسن و اصلا به صحبت هاتون گوش نمیدن. و یا اینکه همیشه یه توجیه و بهونه ایی برای گوشتخواری خودشون دارن. مثلا کمبود ویتامین ب دوازده و خریدن مکمل اون رو با چنان دلایل خنده داری تقبیح می کنن و در نهایت به این نتیجه میرسن که رژیم گیاهخواری خیلی بده! توصیه م اینه که با این آدم ها اصلا معاشرت نکنید و یا اگر مجبور به معاشرت هستید باهاشون راجع این موضوع بحث نکنید. اجازه بدید تو افکار خودشون باقی بمونن.


8. پارتنر غیرگیاه خوار

خیلی از ماها، پارتنرهامون گیاهخوار نیستن. مشکل زمانی به وجود میاد که پارتنر عاشق گوشت و کباب باشه. اگر قادر هستید که دو تا غذا درست کنید و از دست زدن به گوشت خام اذیت نمیشید می تونید این کار رو انجام بدید. یه تقلب هم بهتون یاد بدم؟  امیدوارم بعدا پارتنرهاتون کله ی منو نکنن  تو لازانیا یا ماکارونی به سبک ایرانی تون، سویا بریزید. ولی اگه تاحالا از سویا استفاده نکردید اول خوب طرز تهیه ش رو تو اینترنت سرچ کنید بعد درست کنید چون بعضی ها به بوی سویا حساس هستن. کاری هم نداره بو گرفتن سویا البته. ولی حتما باید انجامش بدید. بعد اجازه بدید پارتنر از غذا مزه کنه. بعد از میل غذا نظرش درباره ی غذا بپرسید. اگه خیلی گند اخلاق بود اصلا لو ندید چی ریختید تو غذا  چی کار دارید بگید؟؟ اگه خوش اخلاقه و قابل مذاکره، بهش بگید آقا جون، خانوم جون، این غذا توش سویا داشت. اصلا فرقی هم می کرد با لازانیا با گوشت؟ بعد سخنرانی که براش از قبل آماده کردید در باب ظلم به حیوانات رو ارائه بدید. اگه همچنان با اخلاق خوش داشت به حرفهاتون گوش میداد حتما هم اضافه کنید که گوشت به خودی خود و تنهایی مزه نداره. ما با ادویه ها و حرارت آتیش هست که بهش مزه میدیم. بیا به این چرخه ی ظلم و خشونت پایان بدیم. بعد هم ببوسیدش  این کار جواب میده. به مرور زمان پارتنر شما خواه ناخواه برنامه ی غذایی ش تغییر خواهد کرد و یک روزی خواهد اومد که شما فقط یه جور غذا درست می کنید و اونم غذای گیاهیه!  هوررررررااااا

(تو رابطه ی ما اگرچه همسرجانم عاشق غذاهای گوشتی و کبابی بود، ولی از اول خیلی ساپورتیو بود و با من همراهی کرد. من از روزی که صددرصد گیاهخوار شدم نتونستم به گوشت و مرغ خام دست بزنم و براش غذای جداگونه درست کنم. عزیزدلم، هروقت که هوس غذای گوشتی میکرد خودش اون غذا رو درست می کرد. الان ما ماه هاست که گوشت و مرغ نخریدیم و همسرم هنوززززز صددرصد گیاهخوار نیست و فقط رستوران و مهمونی غذای گوشتی استفاده می کنه. ولی میدونم که به مرور زمان اون هم به جرگه ی ما گیاهخوارها می پیونده  )  


این هرم غذایی گیاهخواران وگن هست. اگر وجترین هستید می تونید تخم مرغ و لبنیات رو هم در اون لحاظ کنید. اگر طبق این هرم پیش برید مطمئن باشید که نه دچار ریزش مو خواهید شد، نه برای اعضای داخلی بدن تون مشکلی پیش میاد، و نه به سلامت پوست تون لطمه ایی میخوره.



 اگر گوشتخوار هستید و خواستید یک گیاهخوار رو به دلیل سبک زندگی ش ملامت کنید و یا زیر سوال ببریدش، اول خودتون رو چک کنید ببینید کامل سالم هستید؟ خودتون اون مشکلات رو ندارید؟ بعد سخنرانی کنید 

 

 نکته ی دیگه ایی به ذهنم نمی رسه. امیدوارم این مطالب به دردتون بخورن. خوشحال میشم اگر این مطالب رو کپی می کنید اسم من و یا وبلاگم رو هم بیارید، اگر یادتون رفت یا دلتون خواست که بگید شما این مطلب رو نوشتید هم عیبی نداره. همین که در ترویج گیاه خواری قدمی برداشتید من خوشحالم. برای دوستان تون، عزیزان تون این مطلب رو بفرستید. بخونید. و یا اگر دسترسی به اینترنت ندارن براشون پرینت بگیرید. 

سبز باشید