Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

برگر لبو . وگان


اگه واقعا برای سلامتی خودتون و خونواده تون اهمیت قائل هستید، به برگرهای بیرون و حاضری دست نمیزنید چون حقیقتا گوشت نیستن. اگر خوش شانس باشید و فقطحاوی گوشت حیواناتی نظیر گاو و گوسفند  باشه، مطمئنا صددرصد گوشت نخواهد بود، چون مقرون به صرفه نخواهد شد . بیشتر دوستانی که می شناسم خودشون تو خونه تهیه می کنن. خب وقتی که قرار هست تو خونه تهیه بشه چرا ورژن گیاهی ش رو درست نکنیم و نه فقط با انواع برگرهای گیاهی کمک می کنیم به کمتر گرم شدن کره ی زمین، کمتر کشته شدن حیوانات، بلکه در عین حال به سلامتی خودمون و خونواده مون کمک می کنیم. از مزه ی جدید و خوشمزه هم بهره مند میشیم!  تکرار می کنم که این دستورهای غذایی فقط واسه گیاهخوارها نیست، بلکه واسه کسانی ِ که دلشون تغییر می خواد و شاید نتونن صددرصد گیاهخوار بشن. ولی آپشن های جدیدی به غذاهاشون اضافه میشه که دفعه ی بعدی یه گیاهخوار دیدن نگن وااای من نمیتونم آخه سالاد کاهو بخورم فقط 


لبو خواص بی شماری داره. اگه کم خون هستید، از مصرف لبو غافل نشید. صد و پنج گرم لبو 53 درصد اسید فولیک بدن رو تامین می کنه. اسید فولیک یا ویتامین ب 9 از اون دسته ویتامین هایی ِ که بدن خودش نمی تونه بسازه، درنتیجه باید از مواد غذایی تهیه ش کنیم. که شلغم و لبو مقدار قابل توجهی از اسید فولیک رو دارن. ویتامین ب 9 بدن رو در برابر بیماری های قلبی، پوکی استخون، سلامتی سیستم حیاتی و خون و یاخته ها حفاظت می کنه. فیبر زیاد لبو هم باعث سیری طولانی مدت تر هستش ( قابل توجه اونایی که دلشون می خواد وزن کم کنن )، کلسترول خون رو هم پایین میاره.

این رسپی رو من فقط ترجمه کردم و مال خودم نیست. پس اگه به نتیجه رسیدید که برگر لبو جایگزین مناسبی برای برگر گوشت هستش، می تونید رسپی برگر رو در ادامه بخونید. قبل از نوشتن رسپی بگم که این برگر بسیاررر خوشمزه ست! 





سمولینا                                            نصف فنجون (آرد  زبری که  از گندم تهیه می شه رو سمولینا میگن. چون در دستور اصلی بود من تغییر ندادم)

لبو                                                      سه عدد، رنده شده

هویج                                                سه عدد، رنده شده

گشنیز و جعفری                         یک فنجان، ساطوری

پیاز                                                    یک عدد، خورد شده

سیر                                                  سه حبه، خورد شده

روغن                                               به مقدار لازم

ادویه                                               به مقدار لازم


این غذا رو به دو صورت رژیمی و غیر رژیمی میشه تهیه کرد.ابتدا تو یه تابه، آرد سمولینا رو تفت میدیم با حرارت ملایم. هر از گاهی هم بزنید تا بوی حلوا بشنوید :)) من سال هاست حلوا نخوردم و تاحالا حلوا هم درست نکردم، ولی وقتی داشتم سمولینا رو تفت میدادم، یهو گفتم ائهههه بوی حلوا میاد! هروقت به نظرتون اومد که سمولینا حسابی تفت خورده و قهوه ایی رنگ شده زیر تابه رو خاموش کنید و بریزید تو یه ظرف و اجازه بدید خنک بشه. من چون عجله داشتم گذاشتم تو بالکن و جیک ثانیه ایی خنک شد. تا این خنک بشه می تونید باقی مواد رو آماده کنید. یک فنجون آب جوش رو با  قاشق غذاخوری دو قاشق خالی می کنیم (یعنی از یه فنجون پر دو قاشق غذاخوری کمتر )  و داخل قابلمه ی کوچیکی روی گاز میریزیم و اجازه میدیم قل قل بکنه، وقتی که قل قل کرد،زیر گاز رو کم می کنیم و از سمولینای خنک شده دو قاشق غذاخوری بر میداریم و باقی ش رو نم نم اضافه می کنیم به آب جوش داخل قابلمه. اون دو قاشق غذاخوری سمولینا رو تو یه ظرف کوچیکی بریزید تا انتهای دستور بهتون بگم قراره باهاش چی کار کنیم.   همین طور که نم نم اضافه می کنیم تند تند هم می زنیم تا هیچ قلمبگی تو آرد به وجود نیاد. در نهایت میخوایم یه خمیر به دست بیاریم در نتیجه آروم و با حوصله هم بزنید. وقتی که آماده شد اون رو هم به بالکن منتقل می کنیم تا خنک بشه :)

حالا نوبت به رنده کردن و خورد کردن باقی مواد مون هستش. پیاز و سیر خورد شده رو (من همه رو ریختم تو بلندر جدا جدا)  تو مقداری روغن تفت میدیم. زمانی که کمی سبک شدن، مقداری زردچوبه می زنیم تا خوش رنگ بشن. حالا هویج رنده شده رو به تابه اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه میدیم. کمی بعد لبو رو اضافه می کنیم. لبوی رنده شده رو خیلی واجبه که آب ش رو از قبل بگیریم. من بعد از رنده کردن تو یه پارچه ی تنظیف ریختم و آب ش رو داخل پارچ ریختم. چون دلم نیومد اون آب خوش رنگ رو بریزم دور. شماهم می تونید با استفاده از یه پارچه ی نازک همه ی آبش رو بگیرید و از آب میوه ش به عنوان پاک کننده و دیتاکس کننده ی طبیعی بدن تون استفاده کنید. وقتی که لبو ها همراه هویج ها حسابی تفت خوردن (نگران روغن نباشید، چون مواد سبزیجات هستن و آلردی آب دار به جز اون مقدار اولیه برای روغن دیگه نیازی به روغن اضافی ندارید اصلا! ) بذارید تابه روی گاز بمونه ولی  زیر گاز رو خاموش کنید و گشنیز و جعفری ساطوری شده رو به تابه اضافه کنید. و باز هم بزنید. وقتی حسابی مخلوط شدند می تونید برید از تو بالکن ظرف خنک شده ی سمولینا رو بیارید. حالا سمولینا رو هم با تابه مخلوط و هم بزنید. اجازه بدید کامل خنک بشه موادتون. وقتی که کامل خنک شدن، اونها رو با دست فرم برگر میدیم و گرد گرد درمیاریم. من با این مقدار مواد حدود 6 تا تپلی درست کردم. وقتی که اونهارو به حالت تپلی در آوردیم ، نوبت استفاده از اون دو قاشق غذاخوری سمولینای اضافه ست که کنار گذاشته بودیم. با دست از آرد دو طرف برگرها می پاشیم تا هم از وا رفتن اونها توی تابه جلوگیری کنه هم کریسپی تر بشه برگرمون. حالا تصمیم میگیریم که میخوایم سرخ کنیم یا داخل فر بذاریم. من سرخ کردم ولی در کمال تعجب من روغن زیادی نبرد. البته من زیر شعله رو کم کردم و اجازه دادم آروم آروم بپزه. چون توش تخم مرغ نداره، به سفتی برگرهای دیگه نمیشه. ولی اگه با احتیاط موقع برگردوندن برشون گردونید و همچنین حسابی آب لبوها رو قبل از پخت گرفته  باشید می تونید خیالتون راحت باشه که 6 تا برگر تپلی فوق العاده خوشمزه نصیب تون میشه.


اگه تصمیم گرفتید داخل فر بذاریدش، فر رو از قبل با درجه ی 170 روشن کنید. مقدار کمی روغن زیتون روی کاغذ روغنی بریزید، و برگرها رو بچینید روی کاغذ. من چون داخل فر نذاشتم پیشنهاد می کنم که تند تند خودتون داخل فر رو چک کنید. مواد ما تقریبا پخته شده هستن زمان زیادی احتیاج نداره توی فر باشه. می تونید به صلاح دید خودتون روی گریل بذارید تا حسابی کریسپی بشن. با یه کاردک پهن اون طرفش کنید تا هر دو طرف گریل بشن. من برای سس ش هم از سس آواکادو استفاده کردم. نون همبرگر حاضری خریده بودیم چون وسط هفته بود، ولی اگه خیلی باسلیقه هستید می تونید نون ها رو هم خودتون درست کنید تا لذت یه غذای واقعی رو کنار اعضای خونواده تون بچشید. بدون عذاب وجدان برای حیوانات، بدون عذاب وجدان برای اعضای داخلی بدن مون! یه معامله ی دوسر برد! 

خیلی خیلی خوشمزه بود. غذای مناسبی واسه روزهای بلند تابستون و گریل بازی هستش. واسه یه روز آخر هفته هم که میخوایم کمی غذای به ظاهر!! چرب و چیلی بخوریم خیلی انتخاب خوبیه. اصلا مضر نیست ولی برای ذهن مون اون خاطرات خوش روزهای دور همی با خونواده و گریل و شمال بازی رو تداعی می کنیم.


سبز باشید 



نظرات 1 + ارسال نظر
کیانوش شنبه 22 اسفند 1394 ساعت 03:17

الان نصف شبه ولی قول میدم فردا ناهار یا شام درست کنم.دستورش که خیلی راحت و سریع بود.طعمشم که با سبزیجاتش صد در صد خوشمزه میشه.فقط ی همت کوچولو میخواد که اونم هست!! مرسی روزالین خانم.شاید پیش درآمدی باشه واسه کم کردن گوشت!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد