Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

موهای سالم


پنج تا دایرکت و چند تا کامنت بعد از گذاشتن اون عکس موها تو اینستاگرام گرفتم که چطوری از موهام نگه داری می کنم و چطوری پرپشت هستن. اگه داشتن موهایی سالم دغدغه ی شما هم هست همراه بشید. پیشاپیش از طولانی بودن مطلب عذرخواهی می کنم و ممنونم از اینکه همراهی می کنید.


ژنتیک مسئله ایی هستش که ما نمی تونیم عوضش کنیم. ولی همه چیز هم ژنتیک نیست. درصد خیلی زیادی از زیبایی موهای ما بسته به محیط و لایف استایل ما هستش. نمای بیرونی بدن ما همیشه حکایت از مواد غذایی داره که ما در خفا و خونه مون می خوریم. 

 مطلب درباره ی موی سالم خیلی زیاده و همه  هم به تغذیه ربط ندارن  ولی چون هرکدوم تو یه کتگوری جداگونه قرار میگیرن، مجبورم راجع به هرکدومشون یه توضیح کوتاهی بدم. ببخشید اگه توضیح واضحات میدم و خیلی از اینها رو ما از قبل می دونیم ولی چون ترجیح میدم مطلبم کامل باشه مجبورم این توضیحات رو هم بنویسم  


مو هرچقدر خشک تر، شکننده تر، احتمال خورد شدنش هم بیشتر. خب چه عواملی مو رو خشک می کنن؟ اولیش و مضرترین ش رنگ کردن دائمی مو هستش. رنگ نکنیم؟ اگه دلمون می خواد رنگ بکنیم. ولی خب عواقبش رو هم باید قبول کنیم و تموم سعی مون رو بکنیم تا مو رطوبت خودش روتا حدی پس بگیره و قبول این واقعیت که موی رنگ کرده نمی تونه صددرصد عین موی طبیعی بدون رنگ بشه. موقع انتخاب رنگ کمی گرون تر میشه ولی این روزها رنگ های گیاهی زیادی هستن و با یه نگاه به آلبوم رنگ هاشون میشه دید که تنوع و طیف رنگی زیادی دارن. پس رنگ های گیاهی اینطور که به نظرمیاد بهتر از رنگ های شیمیایی هستن. خیلی ها هم هستن که رنگ می کنن چون موهای سفید کم کم خودشونو دارن نشون میدن. خب من حنا رو پیشنهاد میدم به این دوست های گل. حنا هم تقویتی هست هم پوشانندگی خیلی خوبی داره و گیاهی هستش و با یه بار شستشو رنگش هم از بین نمیره. و در عین حال پیشنهاد می کنم که اگر قرار به رنگ کردن هست رنگ مویی با پایه مشابه رنگ موهای خودتون انتخاب کنید تا برای به اون رنگ مورد نظر رسیدن مو خیلی اذیت نشه. مثلا کسی که موهای سیاه پر کلاغی داره، فارغ از مد و به چهره اومدن یا نیومدن، مو خیلی اذیت میشه بخواید به رنگ بلوند پلاتینی و سفید درش بیارید!

حالا چطوری موی رنگ شده رو مرطوب نگه داریم؟ انواع ماسک ها و روغن های گیاهی. من علیرغم اینکه حدود سه ساله که دیگه هیچ نوع رنگ مویی استفاده نکردم زیاد از روغن نارگیل، بادوم و روغن زیتون استفاده می کنم. نوع موهای من چرب هستن و اگر هرروز نرم حموم پوست سرم دچار خارش زیادی میشد. مدتی هرروز موها رو می شستم. درنتیجه سر و موهام عادت کرده بودن که اگر روزی نشورم شون به خارش شدیدی بیفتن. خب این همیشه برام امکان پذیر نبود. به خاطر موهای بلند نمی تونستم هرروز وقت زیادی رو بذارم که خشک شون کنم. ناخوداگاه با میزان سرشلوغی _ به عنوان اصطلاح البته _ من هم کم کم میزان شستن سر م رو به یک روز درمیون یا دو روز درمیون تغییر دادم. کم کم متوجه شدم که خارش های شدید هم کمتر شده. الان در حال حاضر به طور متوسط هر چهار روز یا پنج روز یک بار موهام رو می شورم. البته توجه کنید که شستن سر ابدا ربطی به شستن بدن نداره. بعدا نگید رزالین گفته هر پنج روز برید حموم و بوی عرق رو بذارید بقیه تحمل کنن   نخیر. یه کلاه ازین کلاه کش دارهای پلاستیکی تهیه کنید مثل من، موهارو کامل بذارید توی اون و برید دوش بگیرید تا بقیه هم در امان باشن از تصمیمات شما  البته اگر فکر می کنید موهاتون حتی هرچهار پنج روز هم نیازی به شستن نداره هیچ اشکالی نداره، می تونید دیرتر بشوریدشون. ولی دائم چک کنید که نکنه به خاطر ژنتیک و عوامل محیطی مثل آفتاب یا رنگ مو، موهاتون خیلی خشک شده باشن. خشکی مو یعنی شکنندگی.

من معمولا از روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، بادوم و نارگیل یک شب قبل از اینکه موها رو بشورم استفاده می کنم. به این صورت که حدود یک ربع تا نیم ساعت با نوک انگشتام این روغن ها رو کف سرم و به تمام طول موهام ماساژ میدم. بعد هم یکی از حوله های قدیمی سر حموم رو دور موهام می بندم و شب می خوابم. اگه یه روبالشی رو مخصوصا همین کار بذارید کنار، از اینکه روبالشی ست تون هم زرد و روغنی بشه ناراحت نمیشید. صبح هم سعی می کنم تا جایی که امکان داشته باشه دوش گرفتن رو به تاخیر بندازم. خب مسلمه که شبی که فرداش میخوام صبح زود پاشم و بیرون کار دارم روغن بازی نمی کنم چون فرداش شدید موها روغنی خواهند بود! موقع شستن هم سعی خیلی زیادی انجام نمیدم که تماااااام روغن رو از روی سرم پاک کنم. یک دور شامپوی معمولی میزنم و تمام. در چند روز آینده موهای شما هنوز از روغن روش هست و خیلی نرم و لطیف هستش. من اینو جایی نخوندم و صرفا خودم به این نتیجه رسیدم که وقتی این روغن ها روی موهام هستن چقدر موهام خوش حالت و نرم و لطیف میشن. اگه شما از این احساس خوشتون نمیاد می تونید وایسید و کف سرتون رو اسکاچ بکشید تا تموم روغن پاک بشه 


نیازی نیست واسه هر مهمونی و هر دور دوری تو خیابون، یا یه دورهمی دخترونه ی ساده  موها رو پوش بدیم. یا با مو صاف کن پدر موهارو دربیاریم. یا بریم آرایشگاه شنیون کنیم. من مدت هاست ساده زندگی می کنم و از  این سادگی م لذت می برم. خب طبیعتا موهام هم نتیجه ی ساده زندگی کردنم هست از لحاظ اینکه هر دیقه یه انگولک و یه بلایی سرشون نیارم! اینم از این!


حالا برسیم سر مواد غذایی مفید برای موها. تقریبا هرچیزی که برای مو خوبه برای ناخون هم خوبه. یعنی اگه دیدید یکی از ریزش زیاد مو شکایت داره، از شکنندگی ناخون هاش هم اذیت میشه. و خب چی بیشتر از همه به یه خانوم فمینیتی و زنانگی میده؟ مو و ناخون! پس با درست مصرف کردن مواد غذایی می تونیم مو و ناخون خوبی داشته باشیم.

خیلی ها ممکنه بگن خب کاری نداره که! میریم مو اکستنشن میذاریم ناخون هم می کاریم. بله. کاری نداره. همون کاری که من قدیم انجام میدادم. ولی نتیجه ش چیه؟ یه سیکل معیوب و باطلی خواهد شد که هرچقدر بیشتر ناخون بکاری ناخن های واقعی خودت داغون تر و داغون تر میشن و هرچقدر اکستنشن بکاری، موهای واقعی خودت شکننده تر و ریزششون بیشتر خواهد شد چون موهای مصنوعی به موهای واقعی خودت فشار زیادی وارد می کنن و در نهایت ریزش مو بیشتر میشه. مسئله ایی نیست اگر تصمیم دارید تا آخر عمر فیک و مصنوعی زندگی کنید. انتخاب شخصی هرکسی به خودش مربوطه. ولی وقتی میشه با انتخاب مواد غذایی درست مو و ناخون طبیعی خودمون رو داشته باشیم، مصنوعی چرا؟

اگه شما هم موی مصنوعی و ناخون مصنوعی دارید ولی تصمیم دارید ترک کنید   باید در نظر داشته باشید که یه دوره ی درمان و یه دوره ایی رو باید تحمل کنید تا دوباره موهاتون ترمیم بشن و ناخن های جدید دیگه اثری از چسب های شیمیایی و فشار مواد شیمیایی نداشته باشن... میشه برید موهاتون رو کوتاه کنید تا هم یه تنوغی بشه هم از اول دوباره از اول بسازید موها رو. سالم وطبیعی. همین کاری که من کردم.


و اما مواد غذایی ... چی بخوریم تا موها پرپشت بشن. هرچیزی که زیر نور خورشید رسیده باشه برای بدن ما مفیده.در زیر به مواد اصلی که ما احتیاج داریم اشاره می کنم و چند نمونه هم معرفی می کنم. ولی برای پیدا کردن مواد غذایی بیشتر می تونید از گوگل استفاده کنید.


پروتئین

 ساختار اصلی مو از پروتئین تشکیل شده. و خب طبیعتا هر پروتئین بیشتری بگیریم موهای قشنگ تری خواهیم داشت. لطفا این تصورات عهد دقیانوس رو که گیاهخوارها پروتئین نمی تونن بگیرن رو بذارید کنار! با پدیده ایی به اسم گوگل آشتی کنید و حتی اگه مطلبی رو دو سال پیش تو یه کتاب معتبر خوندید بذارید کنار و همین الان! همین امروز! سرچ کنید. علم هرلحظه داره نتایج قبلی خودش رو زیر سوال می بره. پس هیچ وقت واسه چیزی با قطعیت حکم صادر نکنیم و نگیم گیاهخوارها پروتئین نمی تونن بگیرن چون گوشت نمیخورن. اگر این طور بود بنده الان با سر کچل داشتم براتون از موی سالم می نوشتم  به غیر از من هزاران آدم در دنیا هستن که گیاهخوار به دنیا اومدن و گیاهخوار هم میمیرن. به غیر از اینها، یه بار از خودمون بپرسم که، گاو و گوسفند پروتئین شون رو از کجا میارن؟ ما هم می تونیم پس از همون جا تهیه کنیم! فقط باید مقدار مصرفی رو ببریم بالا. پرت نیفتیم از جریان. طبیعتا چون وبلاگ من در ارتباط با گیاهخواری هست من از منابع گیاهی خواهم نوشت و از منابعی که خودم هم از اونها استفاده می کنم. پروتئین در انواع گیاهان پیدا میشه. می تونید خودتون تو گوگل سرچ کنید ولی برای راحتی کار من 8 تا از منابع گیاهی رو که پروتئین بالایی دارن می نویسم اینجا. 

1. سویا

دونه های سویا با بیشترین میزان پروتئین در دانه ها تو صدر جدول قرار میگیرن. هر یه فنجون پخته شده ی سویا حدود 28 گرم پروتئین داره. که در مقایسه با گوشت مرغ، هر 150 گرم مرغ 28 گرم پروتئین داره!! تو همین فنجون سویای پخته شده، ما 17 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی داریم. در عین حال دونه های سویا باعث میشن که هضم و گوارش غذا راحت تر صورت بگیره.

(صدالبته که تا جایی که ممکنه سعی کنید سویای غیر GMO یا غیر دستکاری ژنتیکی تهیه کنید)


2.  لوبیای ادامامه. Edamame

به سویایی که هنوز نرسیده و داخل پوسته ش هست به ادامامه معروفه. ادامامه در ژاپن و آسیای دور خیلی طرفدار دارن. هرچند که میشه به صورت فریزری و یخ زده ش رو هر از گاهی پیدا کرد. قیافه ی کوچولو و خوشگل شون گول تون نزنن. توی یه فنجون ادامامه 22 گرم ش از پروتئین تشکیل شده! یاد حرف دکترها بیفتید که میگن تو هر وعده ی غذایی 30 گرم پروتئین کافیه! واو ! باورنکردنیه که این دونه ها انقدر غنی از پروتئین باشن! نه؟!  می دونم کمی پیدا کردنشون سخته چون برای من هم همیشه در دسترس نیستن.


3. خونواده ی عدس ها

عدس ها عالی هستن! عااااالی! عدس سبز و قرمز تو حبوبات میرن اون بالای جدول میشینن. تو هر یه فنجون عدس پخته شده، 18 گرم پروتئین وجود داره و فقط هم 230 کالری داره. یعنی اگه دنبال کاهش وزن هم هستید عدس خیلی مهربونانه هم مواد غذایی مورد نیاز بدن تون رو تامین می کنه هم سخاوتمندانه سیرتون می کنه و به کاهش وزن تون هم کمک می کنه چون کالری زیادی نداره. تو همین وبلاگ من قبلا یه غذا با خامه ( مخصوص وجترین ها ) با عدس یه غذای من درآوردی از خودم نوشته بودم که بسیار بسیار خوشمزه و به من در دورانی که کم خونی زیادی هم داشتم کمک زیادی کرد تا بدون قرص آهن  به وضعیت نرمال برگردم. پیشنهاد می کنم اون رو درست کنید و لذت ببرید از طعم خوب عدس. عدس ها فقط پروتئین ندارن، آهن خیلی بالایی هم دارن و واسه ما خانوم ها که همیشه مشکل آهن داریم گزینه ی خیلی خوبی هستن. از عدس ارزون تر و مهربون تر و سخاوت مند تر هم مگه داریم ما؟! عاشقتیم عدس جون  ( من معمولا عدس رو بعد از شستن با آّب و کمی نمک اجازه میدم بپزن. بعد آبکش می کنم و در ظرف بسته یه هفته تو یخچال نگه میدارم. مخصوص هفته هایی که سرم شلوغه و نمی تونم هرروز آشپزی کنم. بعد هروقت میام خونه عدس آماده دارم. توی سالاد، توی برنج، توی غذام، خلاصه هرجوری که به نظرم خوشمزه بیاد امتحانش می کنم. فقط کافیه گرمش کنید تا طعم بی نظیرش دوباره تازه بشه. صد البته که اگه هرروز درستش کنید خیلی بهتره. ولی وقتی وقت نداری این طوری میشه تقلب کرد)


4. بروکلی جان

بروکلی خانم هیچ چربی ندارن و پر از پروتئین هستن.  بروکلی جان رو اگه خورد کنیم و بریزیم تو یه فنجون، تو اون فنجون 2.6 گرم پروتئین دارن. اگه روزی حدودا یه فنجون بروکلی بخورید  با بسته ی قرص ویتامین سی تون  باید خداحافظی کنید چون بروکلی قرص سرخوده! ویتامین سی و ویتامین K فراوونی داره. میگن بروکلی بخور سرطان نگیر. نقش خیلی زیادی هم تو پیشگیری از انواع سرطان داره بروکلی مهربون 


5. نخود نخود هرکی رود خانه ی خود 

البته شاعر اینجا خطابش به نخود سبز بوده  هر یه فنجون نخود سبز نه گرم پروتئین داره. نخود سبز کلی هم ویتامین های مختلفی مثل ویتامین ب  و آ داره. متاسفانه نقش نخود در غذاهای ما ایرونی ها خیلی کم رنگه. دسترسی به نخود سبز تازه دارید مشت مشت بریزید تو سالادتون. بیشتر ازش تو سوپ ها استفاده کنیم. من با پاستا هم گاهی سرو می کنم خوشمزه میشه. خلاصه یه جوری یه جایی رو براش پیدا کنید. خوشحال تون میکنه همراه با آهن زیادی که داره. گردالوی قلمبه ی مهربونیه 


6. آسپاروگوس

متاسفانه در ایران فعلا جز سبزیجات گرونی هستش ولی تو هر صد گرم آسپاروگوس 2.4 گرم پروتئین هستش. آسپاروگوس ها منبع غنی از ویتامین K هستن و همچنین انواع آنتی اکسیدانت ها. چون خیلی در ایران شناخته شده نیست توضیح اضافی هم راجع بهش بی فایده ست. دوستان خارج نشین می تونید از خواص ش در گوگل استفاده کنید.


7. تخم کدو

توی هر صد گرم تخم کدو 20 گرم پروتین هستش و این در حالیه که توی تخم مرغ این مقدار فقط 13 گرمه! یعنی تخم کدو از تخم مرغ پروتئین بیشتری داره. تخم کدو معروفه که تو پیشگیری انواع سرطان های سینه، کبد و گوارشی خیلی مفیده. تخم کدو سرشار از آنتی اکسیدانت هست و معروفه که در کاهش استرس نقش خوبی داره. احتمالا اجداد ما هم یه چیزی می دونستن که تخم کدو رو سرخ می کردن و ازش به عنوان اسنک استفاده می کردن  باور کن همین تخمه شکستن باعث میشه به استرس ت غلبه کنی 


8. جوانه ها

از جوانه ها غافل نشید. میگن جوونه ها غذای بهشتی و جلوی پیر شدن رو میگیره از بس بمب ویتامین و آنتی اکسیدانت هستش. یادتونه من کلی تخم طالبی خیس کرده بودم که بکارم؟ چون در شهر زندگی می کنم و آپارتمان و جا نداشتیم مجبور شدم فقط چند تا دونه رو بکارم. با بقیه شون چی کار کردم؟ ریختم دور؟ نه خوردم!   خیلی هم خوشمزه بودن! هرچیزی رو میشه جوونه کرد و خورد. این جوونه سفید ها که تو مغازه ها هم می فروشن خیلی خوبه. من قدیم ها مزه شون رو دوست نداشتم ( بخونید عادت نداشتم) برای اینکه خودم رو مجبور کنم بخورم، با نمک میخوردم! خیلییییی خوشمزه میشد. شما این کارو نکنید ولی اگه مثل قدیم من مزه ش رو دوست ندارید برای اینکه خودتون رو تشویق کنید یه کم نمک بپاشید روش، مزه ی بهشتی پیدا می کنن. ولی بعدا دیگه نمک رو حذف کنید  که مصداق بارز ضرب المثل : اومد چشمش رو درست کنه زد ابروش رو داغون کرد " نشیم! 


انواع آجیل ها ( صدالبته غیر شور ش ) انواع حبوبات، توفو ، روغن دونه ها تو دسته ی پروتئین های گیاهی قرار میگیرن.


کربوهیدرات ها

 به غیر از پروتئین موهای ما به کربوهیدرات هم نیاز داره.

کسانی که رژیم میگیرن و اولین کاری که می کنن همه ی کربوهیدرات ها رو حذف میکنن و بعد از ریزش مو گلگی می کنن واجبه که  این قسمت رو  ده بار بخونن و از روش بیست بار بنویسن 

ایده ال این هست که 55/ تا 60  درصد غذایی که شما در طول روز میخورید از کربوهیدرات ها تشکیل شده باشه. کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی بدن ما هستن پس حذف اونها صدمه ی زیادی به بدن می زنه. کربوهیدرات ها رو فکر کنم هممون خیلی خوب بشناسیم. ولی دو جور کربوهیدرات داریم. کربوهیدرات پیچیده کربوهیدرات ساده. کربوهیدرات های پیچیده کربوهیدرات های خوب هستن. کربوهیدرات ساده اون بد ها و چاق کننده ها و درعین حال هیچچچ فایده ایی هم واسه بدنمون ندارن!

آقا من یه بار قدیم تر ها یه مطلب راجع ریزش مو و برنج خوردن نوشته بودم. اونو خوندید شما؟ اگه نخوندید برید یه بار دیگه بخونید لطفا. برنج سفید جز کربوهیدرات های ساده قرار میگیره. درنتیجه اصلااااا هیچ تاثیری رو موهای ما نداره. سبوس تو برنج هستش که رو رشد و استحکام موها تاثیر داره که متاسفانه برنج سفید سبوسش رو از دست داده و جناب برنج خان فقط وقتی ما شب ها میخوابیم میره تو کمدو  لباس هامون رو برامون تنگ می کنه!  خواهش می کنم انقدر نگید آخه برنج نخورم موهام میریزه!!!!!  برنج سفید هیچ خاصیت و تاثیری رو موهای ما نداره که تازه برعکس ... به دلیل وجود  سلنیوم Selenium و High Glycemic index باعث ریزش بیشتر مو هم میشن!!!   

حالا چه موادی کربوهیدرات های خوب دارن؟


اوت میل ( جوی دوسر)، کینوآ ( یه پست مفصل درباره ی کینوا و طریقه ی پختش رو قبلا نوشتم، میتونید تو لیست یادداشت ها درباره ش بخونید ) ، سیب زمینی،   نان و پاستای سبوس دار، برنج قهوه ایی ، دوباره نخود سبز گردالوی دوست داشتنی که تو قسمت پروتئین ها هم بودن، و شاهزاده ی حبوبات، عدس جان!  اینها به جز کربوهیدرات حاوی مقدار زیادی ویتامین از خونواده ی ویتامین ب دارن که ویتامین ب بسیار بسیار نقش مهمی تو استحکام و بافت ناخن و موهای ما داره.


چه موادی کربوهیدرات های بد ( ساده ) دارن؟ 

برنج و آرد سفید، انواع کیک ها، نوشابه و آب میوه های صنعتی که گاها تا یک سال هم تاریخ انقضا دارن!!!!، شکر سفید، انواع شکلات ها و شیرین کننده های رژیمی و دیابتی و فلان! این کربوهیدرات ها خیلی سریع تو بدن ما شکسته میشن و سریعا قند خون رو می برن بالا و به همین دلیل هم هست که آدم وقتی گرسنه ش میشه ناخوداگاه به سمت این کربوهیدرات های ساده میره. ولی متاسفانه همون قدر که سریع قند خون رو می برن بالا، سریع هم جذب بدن میشن و باعث میشن لباس هامون بهمون تنگ بشن. 

انواع میوه و سبزیجات هم کربوهیدرات های ساده دارن، ولیییییی_ این ولی مهمه! _ چون ویتامین،  پروتئین ،  انواع مواد معدنی و از همه مهم تر فیبر دارن، تو بدن مون مثل کربوهیدرات های پیچیده عمل می کنن و باعث میشن دیرتر گرسنه بشیم و کمتر چاق بشیم!

تحقیقات نشون داده کسانی که از مواد سبوس دار استفاده می کنن ( برنج قهوه ایی، پاستای سبوس دار، آرد سبوس دار) BMI کمتری داشتن نسبت به اونهایی که از مواد غیرسبوس دار استفاده می کردن مثل برنج سفید، نون سفید. خلاصه این تحقیقاته نشون داده که همه چیز اینها پایین تر بوده نسبت به اون یکی گروهه. از جمله قند خون، کلسترول و میزان مبتلا شدن به بیماری قند و بیماری های قلبی شون هم کمتر بوده. ولی حالا چطوری کربوهیدرات پیچیده رو از ساده تشخیص بدیم؟

برگردیم دوباره به برچسب پشت محصولات ( اون مطلب قبلی در این رابطه رو حتما خوندید دیگه؟! ) وقتی می خوایم برچسب ها رو بخونیم به سه تا نکته باید دقت کنیم :

1. مقدار کربوهیدراتی که تو مثلا صد گرم نوشته شده. حواستون باشه که سایز اون عدد پشت گرم، فنجون، تنهایی گول تون نزنه. مثلا ممکنه اون محصول پونصد گرم باشه ولی تو جدول فقط صد گرمش رو می نویسن. 

2. مقدار فیبری که به عنوان مثال در صد گرم نوشته شده. این مقدار، بیانگر مقدار کربوهیدرات هایی هستش که به قندخون تبدیل نمیشن.

3. و لیست مواد تشکیل دهنده.


مردها حدودا 38 گرم فیبر و خانوم ها 25 گرم فیبر در طول روز احتیاج دارن. این مقدار بسته به نوع فعالیت و سن و سال تغییر می کنه البته. یه غذای پر فیبر به ازای هر وعده ( که این وعده یا Serving می تونه تو محصولات مختلف متفاوت باشه ) حداقل باید 5 گرم فیبر داشته باشه. غذاهای بین 2.5 تا 4.5 گرم فیبر در هر وعده رو غذاهای خوب نام می بریم. خب تو لیست مواد تشکیل دهنده، اگرنامی از  شکر می بینید به آرومی و احتیاط بذارید سر جاش و Run!  هرچقدر این شکره عددش بزرگتر بود به همون نسبت تند تر بدویید و از محوطه دور بشید چون حتی نزدیکی به شکر هم بلاهایی متعددی سر بدن مون میاره چه برسه به دائم خوردن و استفاده کردن! دنبال سبوس تو همون لیست بگیرید سبوس یا Whole grain . دنبال اسم هایی مثل جوی دوسر، کینوآ، برنج قهوه ایی، بلغور تو قسمت سبوس دارها بگردید. اسم انگلیسی رو هم میذارم برای دوستانی که کمی مشکل انگلیسی دارن: brown rice, whole-grain sorghum, buckwheat, bulgur, millet, whole-grain barley, oatmeal, quinoa, whole wheat and rolled oats 

خب هرچقدر درصد این سبوس یا Whole grain روی محصول ما بیشتر باشه بهتره. یعنی کربوهیدرات پیچیده ی بیشتری داره. صددرصد عالیه. مثل نون های صددرصد سبوس دار ، پاستاهای صددرصد سبوس دار و .....


اسید های چرب ضروری 

تقریبا 15 تا 20 درصد مواد تشکیل دهنده ی غذای ما رو در روز باید این اسیدهای چرب تشکیل بدن چون بدن خودش نمی تونه اونها رو بسازه. اسم این دو تا اسید چرب عزیزی که بدن ما خودش نمی سازه و باید حتما از مواد غذایی بگیرین. اسم این دو عزیز لوس :  linoleic and alpha-linolenic  هستش . این دوتا میان داخل بدن ما و تبدیل میشن به امگا سه و امگا شش. اما چه مواد غذایی این اسیدهای چرب رو دارن؟

تو رژیم غذایی وگان ها کمی محدودتر از رژیم غذایی وجترین هاست ( کسانی که از لبنیات و تخم مرغ هم استفاده می کنن) ولی کم نیستن.

 تخم شربتی یا Chia seeds که البته یکی نیستن ولی چون خواصشون و قیافه شون خیلی شبیه همه ما به تخم شربتی تعبیر می کنیم، یکی از این منابع هستن. متاسفانه موارد استفاده ی ما از تخم شربتی فقط به همون شربتی هستش که تابستون ها می خوریم و چقدر بده که ما فقط همین یه کارو بلدیم باهاش بکنیم درصورتی که پودینگ تخم شربتی، انواع کیک ها و انواع نان هارو میشه با تخم شربتی درست کرد. کافیه یه سرچ کوچولو بکنید.

امگا شش : 

امگا شش عمدتا تو سبزی هایی هستن که برگ های درشت و پر آب دارن. مثل اسفناج. انواع دانه ها و آجیل ها، غلات و روغن سبزیجات مثل روغن سویا، روغن کنجد، روغن انگور . اکثر رژیم های غذایی وگان این امگا شش رو دارا هستن و اصلا نیازی به نگرانی نیست. روغن شاهدانه، توت سیاه و گل گاو زبان از جمله گیاهانی هستن که بسیار بسیار برای جذب امگا شش مفید هستن. 


امگا سه :

برای جذب امگا سه از غذاها برخلاف امگا شش باید برنامه ریزی بهتری کرد و دقیق تر غذاهامون رو انتخاب کنیم. مصرف پیشنهادی امگا سه در روز برای خانوم ها حدودا 1.6 گرم در روز و برای آقایون 1.4 گرم. همانند امگا شش تو اسفناج و آجیل و غلات و روغن ها پیدا میشه. تخم کتان یکی از مواد غذایی هستش که من خیلی پیشنهاد میکنم چون هم ارزونه به نسبت خاصیت هاش و هم راحته جا دادنش تو غذاهامون. من معمولا تازه می خرم و خودم در خونه آسیاب می کنم هرچقدر که لازم باشه و تو یه ظرف دربسته تا یه هفته تو یخچال نگه داری می کنم تا بو نگیره. تو اسموتی یه قاشق چایی خوری میریزیم و می خوریم و اصلا هم متوجه حضور گرانقدرش نمیشیم. تو سالاد اگه سس قراره بریزید می تونید به صورت آُسیاب شده تو خود سس بریزید اگر نه میشه از خود تخم کتان درسته تو سالاد مشت مشت بریزیم و لذت ببریم 

 کردو و کنجد هم منبع خیلی خوبی  برای امگا سه محسوب میشن.


چرا برای جذب امگا سه من به ماهی میگم نه؟!

ماهی رو خیلی ها برای جذب امگا سه پیشنهاد میدن. فارغ از بحث اخلاقی ش که برای وگان ها _توجه کنید نوشتم وگان ها و نه کسانی که برای لاغری و یا دلایل دیگه به گیاهخواری رو میارن_ خیلی مهم هست که جان حیوانی گرفته نشه، دلایل دیگه ایی هم داره. مشکلی که ماهی ها دارن این هست که ماهی چربی های بد دیگه هم همراه خودش داره. باعث بالا رفتن کلسترول خون میشه و فاقد فیبر هستن. متاسفانه آلودگی کره ی زمین و آب های دریاها و اقیانوس ها به حدی زیاد هست که با چشم غیرمسلح هم میشه آشغال ها و آلودگی ها رو دید و نیازی نیست آب رو بدیم آزمایشگاه بهمون بگن چقدر سم و آلودگی توی آب ها هست. محیط زندگی ماهی های طفلک به خاطر لایف استایل ما آدم ها بسیار آلوده شده و ماهی ها حاوی مقدار زیادی جیوه و سایر سموم زیست محیطی هستن. مطالعات علمی هم نشون میدن که امگا سه ایی که از منابع گیاهی تامین میشه پایدارتر از منابع حیوانی هستن. جالبه که یه تحقیقی درموسسه یEuropean Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC)    نشون داده که خانوم های وگان میزان بیشتری از زنجیره های امگا سه در خون شون داشتن نسبت به ماهی خورها، گوشت خور ها و اوو لاکتو وجترین ها! حالا دقیقا چرا خانوم ها و نه آقایون رو من نمیدونم! 

همین مقاله میگه روزانه یه قاشق غذاخوری تخم کتان آسیاب شده و یا یه قاشق چای خوری روغن تخم کتان تمام نیاز شما به امگا سه رو تامین میکنه. برای اینکه روغن تخم کتان تون بیشتر سالم بمونه باید داخل فریزر قراره داده بشه تا با اکسیژن ترکیب نشه. و تخم کتان آسیاب شده رو داخل ظرف دربسته داخل یخچال. این روغن به هیچ عنوان نباید حرارت ببینه وگرنه فایده ش از بین میره. ماش عزیز دل هم یکی از منابع غذایی غنی از اسید چرب های  ضروری هستش. ماش پلو رو در لیست غذاهای هفتگی تون بذارید رفقا ! 



ویتامین A

ویتامین آ واسه سلامتی موها و همچنین پوسته ی سر واجبه. اگه سرتون شوره میزنه یا پوسته پوسته میشه احتملا به دلیل کمبود ویتامین آ هستش. بتاکاروتن تو انواع سبزیجات سبز و زرد هستش. میوه ها، بروکلی، زردآلو ، سیب زمینی شیرین، برگه ی زرد آلو، طالبی خوشگل من، فلفل دلمه ایی پیدا میشه. سیب زمینی شیرین با بالاترین مقام، هویج تو مقام دوم، Kale تو مقام سوم، کدوحلوایی مقام چهارم بقیه ش هم دیگه حال ندارم بنویسم. خودتون برید سرچ کنید 


ویتامین E

ویتامین ایی باعث بالا رفتن گردش خون تو بدن میشه درنتیجه رشد موها رو سرعت می بخشه. آواکادو، حبوبات، غلات، آجیل، اسفناج، فلفل قرمز تند، زیتون، تخم آفتابگردون بادوم انواع منابع ویتامین ایی هستن.


آهن

فکر کنم تو وبلاگم هزار بار از اهمیت آهن تو رژیم و غذای روزمره مون نوشتم و بنویسم فقط تکرار مکررات میشه. لطفا به مطالب قبلی مراجعه کنید 


ویتامین K

ویتامین ک بچه م خیلی مظلوم واقع شده و زیاد ازش حرفی زده نمیشه. ولی تو سلامت موها نقش داره. انجیر تازه، انجیر خشک  بروکلی، اوت میل، آسپاروگوس، کلم، دونه های سویا و گندم حاوی ویتامین K هستن.


ویتامین B

ویتامین بی رو برای اینکه کمتر دچار موخوره بشید استفاده کنید. ویتامین بی غلات سبوس دار، میوه ها، اسفناج، عدس، میوه و سبزیجات تازه به خصوص خونواده ی مرکبات و گوجه میشه پیداش کرد.بیوتین رو میشه تو برنج قهوه ایی نخود سبز لپه گردو روغن آفتابگردون، پیدا کرد. کمبود ویتامین های ب به شوره ی سر و پوسته پوسته شدن سر و موهایی خاکستری منجر میشه.


ویتامین C

ویتامین سی رو میشه تو انواع مرکبات، گوجه خیار انواع بری ها کلم بروسل گل کلم؛ فلفل قرمز، انواع سبزیجات با برگ های سبز پررنگ پیدا کرد.


پتاسیم

موز غنی ترین منبع و در عین حال فکر کنم ارزون ترین منبع غذایی مناسب برای جذب پتاسیم هستش 


مگنزیوم و زینک


مثل باقی گزینه ها تو اسفناج، آجیل ها، غلات، میوه ها و سبزیجات تازه پیدا میشه


آب

آب مهم ترین ارزون ترین و ( فعلا!!!) در دسترس ترین ماده ی غذایی برای داشتن موهای سالم و پرپشته. وقتی یک چهارم بدن ما از آب تشکیل شده باشه پس طبیعی هست که درست کار کردن تمام ارگان های بدن مون به آب بستگی داشته باشه. آب واسه تحلیل رفتن سموم و عرق ها و ضایعات بدن مون میشه و با فلاش کردن اونها به صورت ادرار باعث میشه مواد مضر از بدن مون خارج بشه. هرچقدر آب کمتر بنوشیم این سموم بیشتر داخل بدن مون میمونن و خب میتونن عوارض بدی رو موها بذارن. آب بنوشیم .. زیاد. حداقل 8 لیوان در روز. یادتون میره؟ رو گوشی تون اپلیکیشن نصب کنید تا نوشیدن آب رو بهتون یادآوری کنه. کمک میکنه بهتون حتما نصب کنید. به هر طریقی می تونید سر خودتون رو شیره بمالید تا آب بیشتری استفاده کنید. بطری بزرگی تهیه کنید و برای خودتون هدف تعیین کنید. مثلا بگید من امروز قراره تا شب 4 تا بطری نوشابه خونواده آب بخورم! تا اونم تموم نشه نمیخوابم. آب رو مزه دار کنید با انواع میوه ها. تو آب تون نعنا خیار لیموترش بریزید بذارید کلیه ها مشغول کار بشن و بدن تون رو هم از سموم خارج کنید. بدن تون خییلییییی سبک میشه. باور کنید و این سبکی رو پایان روز خودتون حس می کنید.  هرکاری میکنید بکنید، فقط آب نوشیدن فراموش نشه. 8 تا 12 لیوان در روز.



خلاصه اینکه :


از کشیدن، برس زدن، حرارت بیخودی دادن به مو خودداری کنیم.

مدت زمان شستن موها رو تا جایی که ممکنه وقفه بندازیم.

سعی کنیم شامپوی خوب تهیه کنیم. 

موخوره اجتناب ناپذیره. درنتیجه هر ماه مقداری از پایین موها رو کوتاه کنیم.

برس مناسب و نرم تهیه کنیم.

حداقل هفته ایی یه بار کف سرمون رو ترجیحا با روغن ماساژ بدیم تا خون جریان پیدا کنه.

رشد موها در شب اتفاق می افته. پس شب ها خواب کافی و مناسب داشته باشیم.

جانک فود و آشغال هایی مثل همبرگرهای آماده، سوسیس کالباس و غذاهای یخ زده ی آماده ی فروشگاه ها رو به حداقل ممکن برسونید. اگرهم قراره گوشت خوار باشید حداقل به بدن تون احترام بذارید و هر آشغالی رو توش نریزید. بعضی وقت ها بعضی ها رو می بینم که حاضرن با مقدار پول کمی غذایی رو تهیه کنن که بعدش یا دچار مسمومیت غذایی میشن و با آبلیمو باید غذا رو بشورن ببرن پایین یا اینکه بعدش گلاب به روتون نیم ساعت بعد از غذا اسهال شدید میشن! بعد خیلی از همین آدم ها میگن معده ی ما میوه رو تحمل نمیکنه!!!  عزیز جان، قربان شکل ماهت برم من، معده ت رو با آت و آشغال داغون کردی و آسیب دیده معده ت! معلومه که غذای سالم بریزی توش تعجب میکنه!!

ریزش مو از استرس زیاد، بی خوابی و سواستفاده از رنگ پذیری موها اتفاق می افته. بلیچ کردن موها و تبدیل موها از رنگ سیاه پرکلاغی به بلوند! مشخصا همراه خودش ریزش مو میاره. تعجب نکنید و لطفا ربطش ندید به ژن های بدبخت بیچاره تون! 

شکر سفید. بعله. شکر ویتامین های ب رو تو بدن از بین میبره. درنتیجه باعث ریزش بیشتر مو میشه. هرچی میزان دریافتی شکر شما بیشتر باشه، یعنی ریزش مو هم بیشتر میشه. شکر فقط شکلات و شیرینی و کیک نیست. بلکه اون آب میوه ی مصنوعی، نوشابه، حتی نون حاضری که شما میخری توش شکر داره. حواسمون به شکر باشه. شکر قاتل خاموشه نسل ماست!

کافئین، الکل، سیب زمینی سرخ کرده، نیکوتین، اثر منفی روی ویتامین و مواد معدنی دارن. اگه نمی تونیم حذفشون کنیم حداقل کم شون کنیم.

ورزش رو تو برنامه تون بگنجونید. ورزش باعث به گردش در اومدن خون میشه و خون رسانی به همه ی جای بدن به صورت منظم صورت میگیره. به غیر از اینها ورزش باعث کم شدن استرس از زندگی ماشینی امروز میشه. کمی ورزش وقت زیادی هم نمیخواد.



خیلی دلم میخواد درباره ی رنگ کردن مو به صورت طبیعی بنویسم. همینطور هم کلی مطلب درباره ی شامپوهای گیاهی خونگی خوندم و دلم میخواد درستشون کنم. ولی چون خودم هنوز امتحان نکردم و نمی دونم چطور هستن ترجیح میدم فعلا اونا رو وارد بازی نکنم. راجع موی سفید هم اون بالا نوشتم که خیلی ها به خاطر موی سفید مو رنگ می کنن. من کم و بیش دارم مبتلا میشم، به نظرم خیلی کیوت هستش و فعلا ترجیح میدم رنگ نکنمشون. نمی دونم در آِینده که زیاد تر میشن تصمیمم چطور خواهد شد. ولی یه چیزی رو می دونم که هیچ وقت نمیخوام به زور و با تحمیل فشار به بدنم، خودم رو جوان تر از سن واقعی م نشون بدم. من دلم میخواد تو هر سنی که هستم بهترین قیافه ی اون سن رو داشته باشم. 


یه توضیح کوتاه هم بدم بعد پرونده ی این پست رو ببندیم. من به صورت تفریحی این وبلاگ رو می نویسم. در اینستاگرام هیچ وقت دنبال فالوئر نبودم و الان مدت هاست صفحه م به صورت پرایوت هست و به صورت گزینشی فالوئر جدید قبول می کنم چون با دوستان فعالی که تو صفحه م هستن بسیار خوشحالم و انرژی خیلی زیادی هم ازتون میگیرم. لطفا اگر جایی از این مطالب استفاده می کنید دوستانه تر هستش که اسم وبلاگم عنوان بشه چون برای تهیه ی این مطلب وقت زیادی گذاشتم چون صددرصد مطالب رو از انگلیسی و از بیشتر از ده وب سایت مختلف ترجمه کردم. توقعی هم ندارم و برای دل خودم این کار رو انجام میدم. و امیدوارم که اگر دوست داشتید این مطلب رو بهم انتقال بدید تا برای نوشتن مطالب بعدی انگیزه ی کافی داشته باشم. یا اون قلب کنار کامنت رو قرمزش کنید یا تو اینستاگرام  بنویسید یا همین جا کامنت کوتاهی بنویسید. میخونم و خوشحال میشم. ممنونم 


سبز باشیم   





منابع:

از منابع خیلی زیادی استفاده کردم و چون متاسفانه در چند مرحله این مطلب نوشته شده به همه ی اونها دسترسی ندارم. ولی اگر مطلب خاصی رو براتون مهمه منبع ش رو بهتون بگم، برای من اون قسمت رو کپی کنید در قسمت کامنت ها، حتما براتون پیدا می کنم از چه منبعی استفاده کردم.