Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

سالاد لوبیا سفید


اول اینو بگم که با هر مدل حبوباتی میشه یه نوع سالاد درست کرد. سالاد گرم مخصوصا تو این روزهای پاییزی می چسبه. هرچیزی که تو یخچال دارید و بیارید وسط. میشه یه نوع سالاد برای خودش! کم کم دستتون میاد چی با چی خوشمزه میشه و سعی می کنید مزه ها رو باهم به خوبی ترکیب  کنید.

سالادی که من این بار درست کردم، ترکیب لوبیا سفید، زیتون، گوجه، انواع سبزیجات (ترخون، پونه، جعفری، گشنیز، نعنا ) و به عنوان ادویه فلفل قرمز و زرد چوبه بود. بعد از پختن لوبیا سفید اونا رو تو یه تابه میریزیم و همراه با روغن زیتون کمی تفت شون میدیم. نیازی به حرارت بالا نیست. در همین حین هم ادویه جات رو بهش میزنیم و بعد در تابه رو میذاریم تا مزه ها به خورد همدیگه برن. تو این فاصله هم سالادمون رو آماده می کنیم.






به همین آسونی، به همین خوشمزگی، یه سالاد غیرتکراری پر از ویتامین و پروتئین و سبزی جات بخورید!


پ.ن. من کاهوفوبیا پیدا کردم. اصلا نمیتونم دیگه توی سالادهام از کاهوهای معمولی و حوصله سربر استفاده کنم. سالادهای مدل ایرانی رو که دیگه نگو! تو یه ظرف برمیداشتن نود و هشت درصدش رو کاهو پر می کردن، چهارتادونه گوجه و خیار واسه زیبایی می چیدن روی ظرف!   اشتها برانگیز که نبود، اشتهات رو هم کور می کرد! الان هروقت کاهو می بینم یاد اون سالادهای بدمزه می افتم  حالا انصافا کاهوهای اینجا خیلی روشن تر و خوشمزه تر و جوسی تر هستن از کاهوهای مدل ایرانی، ولی گفتم که، کاهوفوبیا پیدا کردم 


سبز باشید 



خورشت ایرانی به سبک گیاهی


خب من اگه بخوام رسیپی غذاهایی که تو سبد غذایی خونمون هست رو بنویسم، وقت خیلی زیادی میگیره. یه راهنمایی کوچولو اینکه میشه تمام خورشت ها  و پلوهای مخلوط ایرونی رو به شیوه ی گیاهی درست کرد. چطوری؟ به جای گوشت خورشتی، توشون قارچ بریزید، یا اگر دسترسی به سویا دارید سویای تیکه ایی، سویای قلقلی. و یا توفو.

مراحل کار عینا درست کردن خورشت ها به سبک سنتی و قدیمی شون هست. به جای گوشت، قارچ رو تفت بدید. به جای گوشت اول سویا رو سعی کنید بوگیری کنید، که خب شیوه های متفاوتی براش تو اینترنت نوشته. بعد هم تو روغن تفت بدید و باقی مراحل عین باقی خورشت ها. توفو هم همینطور. نمیدونم سویای قلقلی تو ایران هست یا نه، من باهاش خورشت قیمه بادمجون درست می کنم. تقریبا نود درصد دوستانی که این غذا رو خوردن با دیدن خود خورشت فکر کردن که با گوشت تهیه شده. چون از نظر ظاهری عین گوشت قلقلی شده ست. تقریبا هرکسی یک بار خورشت هایی که به سبک گیاهی درست شده باشن خورده باشه، میگه مزه ش خیلی نزدیک به مزه ی همون خورشت به سبک سنتی و با گوشت حیوانی هست. چرا؟ چون دوستان گلم، گوشت به خودی خود هیچ مزه ایی نداره. ما با ادویه و روغن هست که به غذامون مزه میدیم. غذایی مثل لوبیا پلو که همه ی خوشمزگی ش رو از ادویه ی دارچین میگیره، با قارچ یا با توفو یا سویا بسیارررر خوشمزه میشه و بعد از یه مدت ذائقه و سبک زندگی مون عادت می کنه به اینطور غذا خوردن.

لوبیا پلو

قورمه سبزی

قیمه بادمجون

خورشت لپه

خورشت غوره و کدو

عدس پلو با کشمش و خرما و پیازداغ و توفو 

شوید پلو با قارچ و سیب زمینی و پیاز داغ فراوون

  

وای هر کدوم از این خورشت ها رو اسم بردم گرسنه م شد  مخصوصا اون دوتا آخری ها بسیارررررررررر خوشمزه هستن. تو خونه مون نصف شب ها پاتک می زنیم به قابلمه ی شوید پلو با قارچ و سیب زمینی ... وحشتناک خوشمزه و خوش خوراکه.


من از یه طرفی خودم خیلی دوست دارم که این وبلاگ رو بنویسم تا واسه دوستان مجازی و دنیای واقعی م که ازم می پرسن ما نمیدونیم چه غذاهایی باید درست کنیم کمکی کرده باشم، و هم برای خودم مثابه یه دفترچه ی کوچیک باشه که وقتی میخوام برای مهمون هام غذا درست کنم یه نگاه بندازم و سریع بگم هاااان فهمیدم.

ولی خب نیمه وقت سرکار میرم، تمام وقت دانشگاه میرم و تمام وقت هم سعی می کنم همسر نمونه باشم، درنتیجه وقت زیادی برام نمیمونه برای وبلاگ نویسی. ولی یه شب بعد از آپلود کردن مقاله م، مثل امشب، می شینم دو تا پست میذارم تو وبلاگ 


سبز باشید 

خورشت توفو و قارچ


یه خورشت خیلی خوشمزه س که درست کردنش وقت زیادی نمیگیره ولی بسیار خوشمزه میشه.

مواد لازم :

توفو : یک بسته

قارچ : نیم کیلو

پیاز : یک عدد بزرگ

سیر : چهار حبه

فلفل دلمه ایی : دو عدد ( میتونید به سلیقه ی خودتون مقدارش رو کم و زیاد کنید. چون من از عطر و طعم فلفل دلمه ایی خوشم میاد دو تا استفاده کردم )

گوجه فرنگی : هفت هشت دونه.


توفو هارو به قطعات مکعبی خورد می کنیم و تو مقداری روغن روی تابه سرخ می کنیم. وقتی حسابی قهوه ایی روشن، نارنجی شدن، حالا نوبت پیاز و سیرمون هست. پیاز رو بسیار نازک و پرتقالی خورد  و سیر رو هم له کردم.



 بعد از کمی سرخ شدن، قارچ و فلفل دلمه ایی و گوجه رو به ترتیب اضافه می کنیم. اگه گوجه هاتون گل خونه ایی هستن و نه رنگ دادن به غذاتون نه مزه، مجبوریم یه کمی رب گوجه فرنگی استفاده کنیم. البته اگر رب گوجه فرنگی تون رو مثل مامان من خونگی تهیه می کنید، اشکالی نداره. ولی اگه صنعتی میخرید هرچی کمتر استفاده کنید بهتره. چون به غیر از نمک و شکری که دارن، متاسفانه شرکت ها به خصوص شرکت های ایرانی مقدار خیلی زیادی رنگ صنعتی واردش می کنن که اینها به مرور زمان برای بدن مون بد هستن. پس تا جایی که میتونید از گوجه ی تازه استفاده کنید. می تونید تصمیم بگیرید به صورت رنده شده بریزید تو غذاتون یا درشت درشت خورد کنید تا موقع خوردن هم دیده بشه :)


حالا در قابلمه مون رو میذاریم تا مواد خورشت و ادویه ها حسابی به خورد هم دیگه برن. می تونید توش غوره ی تازه هم بریزید که مزه ش رو عااااالی می کنه.

و با پلوی زعفرونی نوش جون کنید. 

نمیدونم این غذا رو کسی قبل از من کشف کرده  یا نه،  ولی من یه روز تو یخچال خونه مون این مواد اولیه رو داشتم، درست کردم، و حالا الان شده پای ثابت غذاهامون. 


پی نوشت : اون دفعه ایی که این غذا رو درست می کردم خیلی عجله ایی بود، به خوبی خودتون کیفیت عکس ها رو ندید بگیرید 

عدسی اسفناج


یه غذای آسون خیلی خوشمزه ی دیگه.

این غذا می تونه پیش غذای بسیار لذیذ خوبی باشه، اگرچه که من ازش به عنوان غذای اصلی هم استفاده می کنم.


این غذا محصول زمانی هستش که من هنوز گوشتخوار بودم _علیرغم اینکه جو حاکم تو خونه گیاهخواری بود ولی منعی هم برای استفاده از بدن حیوون ها نداشتم برای خودم _ و من شدیدا کمبود آهن پیدا کرده بودم. از دکتر قرص گرفته بودم ولی چون از بچگی با قرص خوردن مشکل دارم، قرص ها صرفا زینت بخش کشوهای آشپزخونه مون شد و من به شیوه ی سنتی به سرگیجه های دائمی و حالت تهوع ی که ناشی از کمبود آهن بود و آزمایش خون هم ثابت می کرد فائق اومدم.

اگر شما هم مثل خیلی دیگه از خانوم ها کمبود آهن دارید این غذا گزینه ی خوبی می تونه براتون باشه.

جدول زیر بهتون نشون میده که تو چه مواد غذایی گیاهی میشه آهن رو پیدا کرد. پس اگر به سلامتی خودتون اهمیت میدید به جای قرص های شیمیایی که دقیق هم نمی دونید توشون چی دارن، برید سراغ منابع دست اول و طبیعی! :)





خب از بین این ها غذایی که من با آزمون و خطا بهش رسیدم، عدس و اسفناج داره. که هر دو منبع خیلی خوبی برای آهن هستن.

بریم سراغ غذا.


عدس > دو پیمونه

برگ اسفناج > نیم تا یک کیلو. هرچقدر اسفناج رو بیشتر از عدس دوست دارید می تونید نسبت هاشون رو کم و زیاد کنید.

سیر> سه تا حبه.

پیاز> یه دونه درشت

ادویه > به مقدار دلخواه 

خامه ی غذا > یه بسته. اگه مزه ی خامه رو دوست ندارید یا دردسترس نیست می تونید از پنیرخامه ایی یا پنیر فیلادلفیا استفاده کنیم.

گوجه، خیارشور، زیتون، جوانه ی گندم، به مقدار لازم.


خب قدم اول اینه که بذاریم عدس ها با آب و مقداری نمک بپزن. وقتی که مطمئن شدیم پخته شدن، میریم سراغ اسفناج ها. تو یه تابه اسفناج هارو بدون روغن وبا حرارت کم اجازه میدیم برای خودشون کمی نرم بشن. باید حواسمون باشه که نچسبن به تابه، در نتیجه هم زدن فراموش نشه. وقتی که به نظرمون اومد حسابی له شدن، نوبت خورد کردن سیرهامون هست. سیرهارو له کنید یا ریز ریز. بعد هم پیاز ها رو. پیازها رو می تونید پرتقالی و باریک ببرید و سیر و پیاز رو هم به تابه مون اضافه می کنیم و هم می زنیم. من چون از پیاز داغ و سیر داغ به سبک ایرانی خوشم نمیاد و به نظرم زیادی روغنی و دیگه در حد جزغاله شدن پیش رفتن، این روش رو پیش گرفتم. اگه شما مزه شون رو دوست دارید، خب می تونید پیاز داغ و سیرداغ آماده شده به اسفناج مون اضافه کنیم. حالا نوبت ادویه هاست. من بین شون ادویه ی کاری، فلفل قرمز ، آویشن و دارچین رو خیلی دوست دارم. مزه ی عجیب غریب جدیدی میده. همیشه غذاهای من بی نمک هستن ولی به معنی بی مزه بودن شون نیست. چون با ادویه های دیگه مزه دارشون می کنم. وقتی که حسابی مخلوط شدن نوبت عدس پخته شده هست. عدس رو هم به تابه اضافه می کنیم. راستی اگه دیدید حرارت زیاده و یا داره می سوزه اجازه هست یه خورده روغن اضافه کنید     من به جای این روغن های معمولی، اکثر مواقع مخصوصا وقت هایی که برای خودم غذا درست می کنم از روغن نارگیل استفاده می کنم. خیلی ها میگن بی بو خوبه. ولی من خودم روغن نارگیلی که بو داره رو خیلی دوست دارم تو غذاهای سرخ کردنی.

خب وقتی که به نظرمون اینا باهم دیگه مخلوط شدن، میریم سراغ وسایل سالادمون. گوجه ها رو ریز کنید، زیتون رو از وسط نصف کنید، اگه چیز دیگه ایی هم دوست دارید اضافه کنید و آماده کنید بذارید تو یخچال. من دوست دارم خنک باشن موقع سرو کردن.

حالا خامه ی غذا یا پنیر خامه ایی رو اضافه می کنیم. اگر خامه اضافه کردید اشکالی نداره که زیر گازتون هم چنان روشن باشه. اینارو با خامه هم بزنید تا حسابی باهم مخلوط بشن. اگر پنیر خامه ایی استفاده کردید، زیر گاز رو خاموش کنید و اجازه بدید گرمای مواد داخل تابه، پنیرمون رو هم گرم کنه و دیگه خنک نباشه.

خب حالا نوبت سرو کردن هست. مخلوط اسفناج و عدس و خامه رو میریزیم تو یه ظرف، بعد وسایل سالاد رو از تو یخچال میاریم بیرون و روش میچینیم. من از ترکیب های سالادهای گرم و سرد خیلی خوشم میاد. یه قسمتش سرده، یه قسمتش گرمه. تقریبا برای هر کسی اینو درست کردم بعدش ازم دستورش رو خواستن. بسیار خوشمزه، بسیار ساده و بسیار مغذی هستش.

من مدت طولانی این غذا و ترکیب های مختلفی از عدس و اسفناج رو استفاده کردم و آخرین بار که رفته بودم چک آپ، در کمال تعجب به مشکل کمبود آهن بیست و چند ساله م فائق اومده بودم. 

قرص هارو بذارید کنار. داروی اصلی همون غذای ماست