Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

توفو چیه؟


خیلی ها از من می پرسن توفو چیه؟!


توفو از فرایند بستن شیر سویا به دست میاد.



خواستگاه توفو بنا به گفته ی ویکی پدیا دو هزار سال پیش در چین به وجود اومده. تو آشپزی های آسیای جنوبی در قدیم و در حال حاضر سرتاسر دنیا به خصوص آشپزی گیاهی نقش پررنگی داره. توفو از نظر من مثل قارچ بی مزه می مونه و در نتیجه شما می تونید با اضافه کردن ادویه ی دلخواه خودتون کاملا طعمی که دلتون می خواد رو بهش بدید.


انواع مدل از توفو وجود داره. من معمولا از یه جور توفوی ساده استفاده می کنم. ولی تو مغازه ها توفو ی دودی، توفو ی قرمز هم دیدم که هنوز امتحان نکردم. توفویی که من می خرم اینجوری هست تو بسته بندی :



فکر کنم به این مدل میگن توفو ی سخت . (Firm )

این مدل توفو فقط مخصوص پخت و پز هستش و تاریخ مصرف هم داره درضمن. ولی می دونم در ژاپن توفویی هم هست که به عنوان دسراستفاده میشه. حتی خیلی ها از توفو به عنوان پایه ی چیز کیک ، پودینگ و باقی دسرهای این چنینی استفاده میشه که من تا حالا امتحان نکردم. حتما امتحان می کنم ولی :)


من معمولا از زردچوبه و زعفرون زیاد استفاده می کنم. اگه قرار باشه خورشت ایرانی درست کنم از توفو به عنوان گوشت خورشتی استفاده می کنم. به این صورت که بعد از سبک شدن پیازهام اونها رو که به قطعات ریز تقسیم کردم و زیر آب شستم، تو تابه شروع می کنم به تفت دادن. مهم هستش که توی خود توفو ها هم بپزه در نتیجه طولانی مدت هم بزنیدش. تو این مدت هم می تونید ادویه های دلخواه تون رو بهش اضافه کنید. من قورمه سبزی رو با توفو درست می کنم و تشخیص اینکه این قورمه سبزی گیاهی هست یا گوشتی خیلی سخت میشه. به گفته ی همسرم _که عاشق گوشته!!_ قورمه سبزی با توفو نود و نه درصد مزه ش شبیه قورمه سبزی معمولی هست.


من از توفو به عنوان گریل هم استفاده کردم. توفو ها رو به قطعات ریز تقسیم کردم. در مقدار کمی روغن زبتون و ادویه و سبزی خشک دوازده ساعت مارینیت کردم. و بعد از دوازده ساعت روی سیخ های کوچولوی چوبی زدم و گریل کردم. مزه ش خیلی خوب میشه.


به این نتیجه رسیدم که توفو رو همه جوره مثل قارچ میشه ازش استفاده کرد. در خورشت ها، سوپ ها، گریل، سرخ شده،




ولی خاصیت توفو چیه؟

توفو کالری خیلی کمی داره و در عین حال پروتئین بالایی داره. آهن به نسبت زیادی داره و چربی خیلی کم .

توفوی سخت 10.7% و توفوی نرم 5.3% وزن شون ، پروتئین دارن و به ترتیب 5 و 2 درصد هم چربی دارن. کلسترول بد (Lipoprotein LDL )اونها خیلی کمه، ولی در عین حال کلسترول خوب ( Lipoprotein HDL ) اونها هم خیلی بالا نیست. سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) در یکی از اعلامیه ی سلامت خودش اعلام کرده که : " 25 گرم از پروتئین سویا در هرروز باعث کاهش بیماری های قلبی میشه " یعنی حدودا صد گرم از توفوی سخت 8.9 گرم پروتئین داره.



مطلب درباره ی توفو در اینترنت زیاده. یکی از منابع فارسی زبان برای خوندن کافیه، چون باقی همه کپی پیست اولی هستن. اگه دوست داشتید درباره ی توفو بیشتر بدونید لطفا خودتون سرچ کنید.











منابع :

عکس ها از نت


ویکی پدیا ، توفو  


صفحه ی سازمان غذا و دارو آمریکا 


انواع توفو 



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد