Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

معایب گیاه خواری


خیلی از دوستانی که دلشون می خواد گیاه خوار بشن و تحقیق می کنن و به اولین وب سایت فارسی زبانی که برسن اکتفا می کنن و اون صفحه رو منبع خودشون قرار میدن. دوستان گلم، برای اینکه از صحت و سقم مطلب پزشکی مطمئن بشید به چند تا نکته دقت کنید. اول اینکه  وب سایت پزشکی و معتبر باشه. یعنی نه از این وب سایت هایی که توش همه چی از اخبار زرد هالیوودی گرفته تا قیمت ارز و سکه و فروش ساعت های دیواری ، نوشته شده. دوم اینکه اون مطلب به روز باشه. علم پزشکی هرروز داره پیشرفت می کنه و یافته های دیروز خودش رو زیر سوال می بره. سوم اینکه نویسنده ی اون مطلب خبرنگار و یا ادمین خود وبسایت که انتشار تمام مطالب رو برعهده میگیره نباشه. مطالب علمی نیازمند نویسنده ی متخصص و پزشک می خوان. چهارم اینکه برای سندیت صحبت هاشون از منبع و مرجع استفاده کرده باشن. پنجم اینکه ویکی پدیا رو لطفا خواهش می کنم منبع قرار ندید :) ویکی پدیا رو یکی مثل من نوشته که در نهایت هم معلوم نیست کی هست و با چه میزان اطلاعاتی اون مطلب رو اونجا قرار داده. ششم اینکه حتی المقدور فارسی سرچ نکنید. چون متاسفانه خیلی از مطالب اینترنت فارسی زبان کپی پیست هم دیگه هستن و اکثرا هم قدیمی و شامل تمام نکات منفی شماره های قبلی هستن. اگر زبان انگلیسی قوی ندارید یا از کسی کمک بگیرید و یا از گوگل ترنسلیت استفاده کنید. ( اگر آدرسش رو ندارید برای من همین جا کامنت بذارید من بهتون آدرسش رو میدم. )  و در آخر اینکه به یک وبسایت و یا کتاب اکتفا نکنید. چندین دیدگاه مختلف و نقطه نظرهای متفاوت رو بخونید. 


تو این پست من تجربه ی خودم و مطالبی رو که قبلا خوندم  رو براتون می نویسم. اگرچه که من سعی کردم تمام نکته های ذکر شده ی بالا رو رعایت کنم ولی لطفا به حرفهای من اعتماد نکنید و شیوه ی زندگی تون رو بر اساس حرف های من تعیین نکنید. خودتون هم -باید- تحقیق کنید. 


انسان ها درحال حاضر به خاطر شیوه ی ناصحیح زندگی شون همواره در معرض ابتلا به بیماری های گوناگون هستن. خیلی وقت ها نحوه ی غذا خوردن و زندگی ما می تونه در جلوگیری از ابتلا به اون بیماری ها کمک کنه. خیلی وقت ها هم عوامل دیگه ایی مثل ژنتیک و محیط زندگی و باقی چیزهای دیگه ایی که در کنترل ما نیستن می تونن در مبتلا شدن به بیماری نقش به سزایی داشته باشن. اگر بخوام با دید منفی نگاه کنم، (همون طوری که خیلی ها بارها و بارها به من گفتن) من نمی تونم جلوی اشعه های پارازیت، جلوی آلودگی آب و هوا، جلوی نقص ژنتیکی، جلوی آب آلوده و خیلی موارد دیگه رو بگیرم، پس بذار از زندگی م لذت ببرم و با خیال راحت غذاهای ناسالم و حیوانی هم استفاده کنم! ولی من اینطور فکر نمی کنم. و ترجیح میدم به جای منفعل بودن، اختیار زندگی و سلامتی بدن م رو تا جایی که ممکنه خودم در اختیار بگیرم. مثبت اندیش هستم و به غیر از سلامتی بدن خودم، برای زندگی میلیون ها موجود زنده ی دیگه ایی هم که مثل من درد رو  احساس می کنن ارزش قائل هستم و تمام سعی و تلاشم رو انجام میدم تا حیوونی کمتر کشته بشه. تقاضا برای خرید حیوانات کمتر بشه.

بدن ما از سلول های زنده تشکیل شده. پس غذای سلول زنده، لاشه ی مرده ی یک حیوون دیگه نیست. این به غیر از دلایل اخلاقی من هست برای گیاهخواری. گیاهخواری هم مثل لایف استایل های دیگه عاری از اشتباه و معایب نیست. ولی من و خیلی های دیگه با کنار گذاشتن مزایا و معایب این روش زندگی رو در نظر گرفتیم.

تو لیست زیر سعی کردم تا جایی که ممکنه به معایب ش بپردازم.


  معایب گیاه خواری چه چیزهایی هست؟


1.پروتئین.

 مشکل حاد و بزرگی نیست و واسش چاره ایی داریم. ولی واسه اون من ِ قدیمی تون که عادت داشت فیله ی مرغ و یا گوشت بخوره روش زندگی جدید کمی چالش برانگیز هست تا بتونه منابع پروتئین های گیاهی رو پیدا کنید. پروتئین هارو نباید فراموش کنید چون بدون اونها بدن ما در برابر زخم ها دیرتر خوب میشه، پوست مون کدر تر و ناسالم تر به نظر میاد، پروسه ی ماهیچه سازی در بدن مون کند پیش میره و .... در طول روز خانوم ها باید 46 گرم و آقایون باید56 گرم پروتئین دریافت کنن.

یه لیست می نویسم از پروتئین هایی که میشه ازشون استفاده کرد. اگه بهشون علم داشته باشیم، پیدا کردن پروتئین گیاهی سخت نیست 


لوبیا سبز. دونه های روغنی، مثل گردو، پسته، نخود، بادوم زمینی ( کره ی بادوم زمینی ) آجیل ها، توفو، ، لوبیا، کلم بروکلی، اسفناج، شاهدونه و اگر وجترین هستید پنیر و تخم مرغ منبع های جدید شما هستن واسه پروتئین. مثلا دوپیمانه اسفناج خام 2/1 گرم پروتئین و یک پیمونه کلم بروکلی 8/1 گرم پروتئین داره. سه قاشق غذاخوری شاهدونه ده گرم پروتئین داره. کنجد و تخمه آفتابگردون. ( من تخمه آفتابگردون خام رو تو همه ی سالادها میریزم (اگه یادم بمونه البته ) تو همه ی غذاهای سرخ کردنی یه مشت کنجد می پاشم.)  لبنیات غیرلبنی. مثل شیر سویا. هر دویست و بیست گرم شیر سویا 4 تا 8 گرم پروتئین داره. و در آخر محبوب دل من، کینوآ. تو ایران هم به تازگی وارد شده. 


2.ویتامین ب دوازده.

این ویتامین فقط با خوردن گوشت قرمز تو بدن ما به وجود میاد و البته تو یک سری جلبک های دریایی و قارچ هایی هم هستش. ولی فقط وگن ها و خام خوارها با این بند روبرو هستن و نه وجترین ها. خونده ام که یک وگن هم تا دوازده سال بدنش ذخیره ی ویتامین ب دوازده رو داره. پس اگر گیاهخوار شدید تو همون ماه اول به این نتیجه نرسید که نمیتونید ادامه بدید چون ویتامین ب دوازده بدنتون از بین رفته!  از همه ی اینها گذشته، هزاران مدل مختلف مکمل و ویتامین های ب دوازده در بازار هست که به راحتی میشه از اونها استفاده کرد بدون اینکه وجدان تون ناراحت باشه به خاطر کشتن موجود زنده ی دیگه ایی. یک بار یک دوست خیلی عزیزی وقتی در جواب سوال کمبود ب دوازده من گفتم من حاضرم مکمل و ویتامین ش رو استفاده کنم تا جون حیوونی رو ازش بگیرم، بهم گفت» نه من اصلا حاضر نیستم یک قرص دیگه هم پول بدم بخرم. گفتم چطور؟ گفت من قرص آهن، کلسیم، و ویتامین سی میخورم. من جوابی ندادم بهشون ولی تو دلم گفتم خب اگر رژیم غذایی ت رو درست انتخاب کنی، در نهایت یک قرص میخری و اون هم ویتامین ب دوازده هست. ولی تو نه تنها به حیات موجودات زنده ی دیگه احترام نمیذاری و از بدن مرده شون تغذیه می کنی، بازهم در نهایت بدن سالمی نداری! پس اگر استدلال"""" شما"""" هم این هست که حاضر نیستید یک عدد آمپول ب دوازده بزنید چون دارو بده، و بدن تون هم کاملا سالم و هیچ گونه کمبود ویتامینی در بدن تون ندارید، شما به خوردن گوشت تون ادامه بدید با وجدان راحت   اصلا راضی به زحمتتون نبودیم تا اینجا رو هم خوندید؟ 


3. رستوران و غذای بیرون

رستوران رفتن و بیرون غذا خوردن به خصوص در کشورهایی که هنوز گیاهخواری باب نشده، مثل کشور خودمون کمی چالش برانگیز هست. اگر تو شهرتون رستوران گیاهی هست و یا رستوران هایی که غذاهایی هم سرو می کنن که شما می تونید استفاده کنید از قبل شناسایی کنید. وقتی قرار به بیرون غذا خوردن میشه خیلی راحت تر میشه انتخابشون کرد. درنهایت اینکه اگر قرار نیست هرشب رستوران غذا بخورید اتفاقی نمی افته اگر یک شب گوجه ی کبابی با سیب زمینی سرخ کرده بخورید. یا فقط سوپ سفارش بدید.  ولی حتما یادتون باشه به صاحب رستوران بگید که شما گیاهخوار هستید و خیلی جالب تر میشه اگر تو منوی غذاشون براتون یک یا دو انتخاب غذای گیاهی قرار بدن. من با این کارم تونستم کبابی ایرانی شهرمون رو قانع کنم که برای حفظ مشتری های گیاهخوارش منو رو عوض کنه. اوایل فقط کشک بادمجون داشت که خب برای وگن ها کار همچنان مشکل بود، ولی بعدا خورشت بادمجون گیاهی رو هم اضافه کرد. هورررررررررااااا 


4. دعوت به کنفرانس ها و یا مهمونی

 برای کنفرانس ها، سفرهام، کورس هایی که از طرف محل کارم می رم خیلی راحت از قبل سفارش میدم. من اوایل، برای مهمونی های خودمونی  روم نمی شد بگم گیاه خوار هستم. هنوز هم جای جدید که قراره بریم من استرس دارم که نکنه فقط غذای گوشتی باشه. صدالبته من از اینکه فقط سالاد بخورم اصلا اذیت نمیشم و خیلی هم از این توفیق اجباری خوشحال میشم. ولی از جهت اینکه صاحبخونه متوجه بشه من غذای اصلی رو که براش زحمت کشیده نمی خورم و بعد متوجه بشه که من گیاه خوار هستم و یه جورایی موقعیت شرم آوری برای صاحبخونه و البته بیشتر خودم پیش بیاد استرس میگیرم. خیلی وقت ها هم که میدونم گریل پارتی هست، با خودم همبرگر سوسیس گیاهی و یا یه ظرف غذا می برم تا اونجا من هم در کنارشون از اوقات لذت ببرم. دوستان قدیمی م و خیلی از دوستانی که از طریق اینستاگرام با من در ارتباطن میدونن و من قدردان محبت شون هم هستم که همیشه من رو به عنوان مهمون ویژه شون در نظر میگیرن  ولی از من به  شما نصیحت، خجالتی نباشید و از قبل به صاحب خونه تون بگید. 


5. تغییر دادن بعضی رسوم و عادت ها.

 گوسفند قربونی کردن و خوردن  کله پاچه و خیلی از غذاهای ایرونی که توش حتما و حتما باید گوشت فراووووون استفاده بشه چند تا از اون عادت ها و رسم و رسوم ها هستن. برای من اصلا سخت نبود. چون من به قربونی کردن هوای نفس بیشتر اعتقاد دارم تا قربونی کردن موجود زنده برای از بین بردن و پاک کردن گناهانم. فکر نمی کنم مرگ موجودی برای من سلامتی و عافیت بیاره. یا خوردن دل و روده ی گوسفند و گاو، وقتی فکر می کنم واقعیت وجودی شون چی بوده، حالم رو بد می کنه. اگه بخوام صرفا سنت به جا بیارم، یه حرفه. اگه بخوام از عقل و منطقم استفاده کنم یه حرف دیگه ست. من دومی رو انتخاب کردم. نمی تونم بدون منطق و صرفا چون چیزی رسم و سنت هست قبولش کنم. وقتی می دونم اون کار نه فقط به یک نفر دیگه،( از گونه ی جانوری دیگه) آسیب می زنه و مسبب مرگش میشم، بلکه سلامتی خودم رو هم تحت تاثیر قرار میده. وگرنه بعضی سنت ها، فارغ از منطقی بودن یا نبودنشون، مثل سفره هفت سین، مثل چهارشنبه سوری قشنگن و من لذت می برم از اجرا کردنشون.


6. آشپزی کردن

باید آشپزی کردن یاد بگیرید. خلاقیت به خرج بدید. هردفعه یه طور جدید غذاتون رو بپزید و سرو کنید و از آشپزی کردن لذت ببرید. من واقعا در حال حاضر وقتم برای آشپزی کردن کمه. و حسرت میخورم به حال خانوم ها و یا آقایونی که خونه دار هستن و اوقات زیادی رو تو خونه سپری می کنن. اگر قرار هست به گیاهخواری نمی تونید همش پاستا و نون و برنج بخورید. به غیر از اضافه وزن که هدف نوشته  روش نیست، شما هیچ ویتامین و مواد معدنی مناسبی به بدن تون نمی رسونید. بعدا میگید گیاهخواری اصلا رژیم خوبی نیست! من موهام شروع کرد به ریزش! یا ناخون هام شکننده شد. یه نگاهی باید به لیست خرید مواد غذایی تون و غذایی هایی که میخورید بندازید تا مطمئن بشید از تمام سبزیجات، میوه ها و ریشه های گیاهان استفاده می کنید 


7. مقابله با کامنت های آدم های لوس با سطح انرژی منفی بالا

 لطفا دوستای گلم که باهم ساعت ها بحث می کنیم و حرف میزنیم این جمله هارو ریفر ندن به صحبت های خودمون. نود درصد آدم هایی که من باهاشون توی این مدت برخورد داشتم حتی با شوخی هاشون هم من رو ناراحت نکردن. چرا؟ چون پشت حرفها و شوخی هاشون میشه انرژی مثبت دوستانه رو حس کرد. با حتی بعضی وقت ها نزدیکان و دوستان نگران سلامتی ما هستن. اصلا منظورم به این دو گروه دوست داشتنی نیست. امیدوارم خودتون بتونید فرقشون رو با آدم های لوس متوجه بشید  آدم های لوس حتی نحوه ی سوال پرسیدن شون هم می تونه نیت و هدف قلبی شون رو نشون بده. چطور؟ اینکه هنوز جواب شما تموم نشده، بدون اینکه ارتباطی به جواب شما داشته باشه سوال بعدی رو می پرسن و اصلا به صحبت هاتون گوش نمیدن. و یا اینکه همیشه یه توجیه و بهونه ایی برای گوشتخواری خودشون دارن. مثلا کمبود ویتامین ب دوازده و خریدن مکمل اون رو با چنان دلایل خنده داری تقبیح می کنن و در نهایت به این نتیجه میرسن که رژیم گیاهخواری خیلی بده! توصیه م اینه که با این آدم ها اصلا معاشرت نکنید و یا اگر مجبور به معاشرت هستید باهاشون راجع این موضوع بحث نکنید. اجازه بدید تو افکار خودشون باقی بمونن.


8. پارتنر غیرگیاه خوار

خیلی از ماها، پارتنرهامون گیاهخوار نیستن. مشکل زمانی به وجود میاد که پارتنر عاشق گوشت و کباب باشه. اگر قادر هستید که دو تا غذا درست کنید و از دست زدن به گوشت خام اذیت نمیشید می تونید این کار رو انجام بدید. یه تقلب هم بهتون یاد بدم؟  امیدوارم بعدا پارتنرهاتون کله ی منو نکنن  تو لازانیا یا ماکارونی به سبک ایرانی تون، سویا بریزید. ولی اگه تاحالا از سویا استفاده نکردید اول خوب طرز تهیه ش رو تو اینترنت سرچ کنید بعد درست کنید چون بعضی ها به بوی سویا حساس هستن. کاری هم نداره بو گرفتن سویا البته. ولی حتما باید انجامش بدید. بعد اجازه بدید پارتنر از غذا مزه کنه. بعد از میل غذا نظرش درباره ی غذا بپرسید. اگه خیلی گند اخلاق بود اصلا لو ندید چی ریختید تو غذا  چی کار دارید بگید؟؟ اگه خوش اخلاقه و قابل مذاکره، بهش بگید آقا جون، خانوم جون، این غذا توش سویا داشت. اصلا فرقی هم می کرد با لازانیا با گوشت؟ بعد سخنرانی که براش از قبل آماده کردید در باب ظلم به حیوانات رو ارائه بدید. اگه همچنان با اخلاق خوش داشت به حرفهاتون گوش میداد حتما هم اضافه کنید که گوشت به خودی خود و تنهایی مزه نداره. ما با ادویه ها و حرارت آتیش هست که بهش مزه میدیم. بیا به این چرخه ی ظلم و خشونت پایان بدیم. بعد هم ببوسیدش  این کار جواب میده. به مرور زمان پارتنر شما خواه ناخواه برنامه ی غذایی ش تغییر خواهد کرد و یک روزی خواهد اومد که شما فقط یه جور غذا درست می کنید و اونم غذای گیاهیه!  هوررررررااااا

(تو رابطه ی ما اگرچه همسرجانم عاشق غذاهای گوشتی و کبابی بود، ولی از اول خیلی ساپورتیو بود و با من همراهی کرد. من از روزی که صددرصد گیاهخوار شدم نتونستم به گوشت و مرغ خام دست بزنم و براش غذای جداگونه درست کنم. عزیزدلم، هروقت که هوس غذای گوشتی میکرد خودش اون غذا رو درست می کرد. الان ما ماه هاست که گوشت و مرغ نخریدیم و همسرم هنوززززز صددرصد گیاهخوار نیست و فقط رستوران و مهمونی غذای گوشتی استفاده می کنه. ولی میدونم که به مرور زمان اون هم به جرگه ی ما گیاهخوارها می پیونده  )  


این هرم غذایی گیاهخواران وگن هست. اگر وجترین هستید می تونید تخم مرغ و لبنیات رو هم در اون لحاظ کنید. اگر طبق این هرم پیش برید مطمئن باشید که نه دچار ریزش مو خواهید شد، نه برای اعضای داخلی بدن تون مشکلی پیش میاد، و نه به سلامت پوست تون لطمه ایی میخوره.



 اگر گوشتخوار هستید و خواستید یک گیاهخوار رو به دلیل سبک زندگی ش ملامت کنید و یا زیر سوال ببریدش، اول خودتون رو چک کنید ببینید کامل سالم هستید؟ خودتون اون مشکلات رو ندارید؟ بعد سخنرانی کنید 

 

 نکته ی دیگه ایی به ذهنم نمی رسه. امیدوارم این مطالب به دردتون بخورن. خوشحال میشم اگر این مطالب رو کپی می کنید اسم من و یا وبلاگم رو هم بیارید، اگر یادتون رفت یا دلتون خواست که بگید شما این مطلب رو نوشتید هم عیبی نداره. همین که در ترویج گیاه خواری قدمی برداشتید من خوشحالم. برای دوستان تون، عزیزان تون این مطلب رو بفرستید. بخونید. و یا اگر دسترسی به اینترنت ندارن براشون پرینت بگیرید. 

سبز باشید 
نظرات 2 + ارسال نظر
فائزه شنبه 16 مرداد 1395 ساعت 15:15

عالی بود. منم کاملا گیاه خوار نیستم یعنی جایی مجبور باشم یه کوچولو میخورم تا میزبان ناراحت نشه... ولی امیدوارم گیاهخواری جا بیوفته
من با گیاه خواری نتنها ناراحت نیستم بلکه الان احساس سلامتی و شادابی بیشتری میکنم

مژگان چهارشنبه 11 آذر 1394 ساعت 01:29

مرسی رزالبن جااان. خیلی مطالبت خوووبه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد