Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

ریزش مو و تاثیر برنج بر ریزش مو! شایعه یا واقعیت؟!


یکی از شایع ترین کامنت هایی که من تو اینستاگرام و یا در قسمت دایرکت میگیرم مربوط به ریزش مو هست. برای اینکه درباره ی ریزش مو صحبت کنم لازم به یه توضیح کوچولو هست. و اون هم فرق بین وگان ها و یا وجترین ها با کسانی که plant based diet دارن، یعنی کسانی که رژیم غذایی گیاهی دارن. فرق اصلی که بین وگان ها و وجترین ها با این گروه دوم هست از نظر اخلاقی هست. اولین دلیل ما برای گیاه خواری نکشتن حیوون ها هست. درحالیکه کسانی که رژیم غذایی گیاهی دارن دلایل دیگه باعث شده به سمت رژیم گیاهی بیان. از جمله ی این دلایل لاغری هست. چه بسا بعد از رسیدن به وزن مطلب شون برگردن به گوشتخواری. تعداد کسانی که تو اینستاگرام به من پیغام میدن و خواهان گرفتن دستورهای غذایی هستن برای کاهش وزن، کم نیست. حتی می تونم بگم بیشتر از کسانی هستش که به من میگن دلشون میخواد که گیاهخوار بشن ( به دلایل اخلاقی). 

ضمن احترام به تمام کسانی که رژیم غذایی گیاهی دارن و گاها هم ناخونکی به گوشت حیوانات میزنن ( چون از نظر اونها کشتن حیوانات منزجر کننده نیست ) و متاسفانه خودشون رو وگان و یا وجترین می دونن، باید بگم که تو این رژیم غذایی گیاهی، می تونه ریزش مو به صورت خیلی زیاد اتفاق بیفته. اصلی ترین دلیل ش کاهش ناگهانی وزن و بعد  مرزبندی ها و محدودیت هایی هست که برای خودشون قائل میشن. یعنی مرزی که برای دریافت کالری روزانه شون و نوع خاصی از گیاهان رو استفاده کنن، میتونه منجر به ریزش مو بشه. اگرچه که این موضوع فقط برای کسانی که رژیم گیاهی دارن اتفاق نمی افته و می تونه بین تمام آدم ها به خصوص خانوم ها رخ بده، ولی اصلی ترین دلیل ش ایجاد محدودیتی هست که برای خوردن برای خودشون درست کردن. ولی خیلی هم نگران نباشید. تو یه تحقیق بین خانوم های دنیا، تقریبا 34% اون ها مشکل ریزش مو داشتن. دلایل ش تو افراد مختلف متفاوته ولی اصلی ترین دلیل ش نوع اشتباه تغذیه ایی هست. یکی دیگه از چیزهایی که من شنیدم از خانوم ها این بوده که کمتر شامپو کردن و شستن مو می تونه جلوی ریزش مو رو بگیره. ولی تا جایی که من تو نت خوندم، تاثیری نداره و می تونه ترس حاصله از ریزش مو رو بیشتر هم بکنه چرا که موقعی که اولین بار بعد از مدت ها موهاتون رو می شورید موهای بیشتری میریزه. یکی  دیگه از شایعاتی که من همیشه درباره ی خوردن برنج می شنوم اینه که برنج برای رشد موهامون خیلی مفید و خوبه و به همین دلیل ما نباید برنج رو از سیستم غذایی مون حذف بکنیم. خود من هم یکی ازونهایی بودم که قبلا باور می کردم! ولی از وقتی تعداد دوستان خام گیاهخوارم رو دیدم که در کمال سلامت و پرپشتی مو زندگی می کردن شک کردم به این مسئله و با یه سرچ دم دستی و کوچولو فهمیدم که اتفاقا برعکس! برنج سفید باعث ریزش مو میشه!!!!! ولی برنج قهوه ایی برعکس برنج سفید عمل می کنه و تاثیر خوبی برای رشد مو داره. اکثر ماها هم توی ایران برنج سفید استفاده می کنیم. پس اینکه میگن برنج سفید برای رشد مو خوبه، یه شایعه و اشتباه محض هستش. در انتهای مطلب چند تا از منابعی که ازشون استفاده کردم رو قرار دادم. شعار همیشگی من رو فراموش نکنید. خودتون سرچ کنید. اگر اشتباهی بود و یا احساس کردید که مطلب میتونه غنی تر بشه لطفا بهم اطلاع بدید 



 چه عواملی باعث ریزش مو میشه؟

من سعی می کنم بنا به کمبود های مواد غذایی بگم. چون استرس و شرایط روحی نامناسب هم می تونه منجر به ریزش مو بشه. ولی از کمبودهای مواد غذایی >


1. آهن.  متاسفانه این موضوع بین خانوم ها خیلی شایع هست و اگر دکتر ناواردی برید بهتون میگه بیشتر جگر بخورید، بیشتر گوشت قرمز بخورید. به عنوان کسی که حدود ده پونزده سال درگیر کمبود آهن بودم و مشت مشت قرص خوردم، کیلو کیلو جیگر خوردم، هیچ وقت مشکلم حل نشد تا زمانی که تصمیم گرفتم گیاه خوار بشم و به دنبال منابع آهن در گیاهان گشتم و برای اولین تو زندگیم وقتی تابستون جواب چک آپ کلی م رو دکترم دید بهم گفت که آهن ت از حد نرمال هم بالا تر رفته!  پس اگر گیاهخوار هستید و مشکل آهن دارید، یعنی اینکه با پاستا و برنج دارید خودتون رو سیر می کنید. یا برعکس دارید به خودتون گرسنگی میدید تا زودتر از شر کیلوهای اضافی خلاص بشید!  پس تقصیر رو نندازید گردن گیاه خواری! تقصیر رو بندازید گردن سیستم غلط غذا خوردن تون!


2. آمینو اسید لیزین.  یکی از بیست آمینو اسید مهم برای بدن مون هستش. تو چه مواد غذایی پیدا میشه؟ اولین ش آجیل هست. بعله! آجیل هم که کالری ش بالا و احتمالا دکتر رژیم تون بهتون گفته آجیل ممنوع! یا با یه چرتکه به این نتیجه رسیدید که چون کالری آجیل ها زیاده پس بی خیال آجیل بشیم! عدس. عدس به جز لیزین، آهن بالایی هم داره.  سویا. سبزیجات نشاسته ایی. مثل خونواده ی  سیب زمینی ها. ( سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید) ( این ها رو هم احتمالا از رژیم غذایی تون حذف کردید تا زودتر وزن تون پایین بیاد ) تخم مرغ و پنیر ( اگه وجترین هستید ) . لوبیای سفید. تخمه ی کدو حلوایی. 


3. زینک. انواع میوه های خشک شده مثل برگه ی زرد آلو. برگه ی هلو. برگه ی آلو. آواکادو. کشمش. انواع بری ( توت ها ) انجیر خشک شده و خرما. نخود. سویا. انار. ( بین میوه ها بالاترین مقدار زینک رو داره ) 


4. مشکلات تیروئید. برای حل این مشکل باید پیش متخصص برید و چک آپ کامل انجام بدید. 



حالا چه غذاهایی می تونن باعث ریزش مو بشن؟

1. سلنیوم. Selenium می تونید تو نت غذاهای دارای سلنیوم رو سرچ کنید. تن ماهی، بیف. بوقلمون. برنج سفید و نون. پس شایعه ی مربوط به حذف برنج از سیستم غذایی و ریزش مو رو بگذارید کنار. چون از خیلی از دوستان می شنیدم که می گفتن ما برنج میخوریم تا موهامون تقویت بشه و دچار ریزش مو نشیم. 


2. High Glycemic index بنا به تحقیقاتی غذاهایی که حاوی این عامل باشن هم باعث افزایش ریزش مو میشن. چه غذاهایی این عامل رو دارن؟ آبمیوه های قوطی و بسته بندی شده، برنج سفید!  نون سفید! و کره ی مارگارین.


3. هنوز صددرصد ثابت نشده ولی تحقیقاتی نشون داده که کافئین، تنباکو  و الکل اگر در مقیاس زیاد استفاده بشه هم عاملی برای ریزش مو هستش.




منابع :

غذاهایی که باعث ریزش مو میشن

غذاهایی که حاوی لیزین بالایی هستن 

غذاهایی که حاوی زینک بالایی هستن

چه غذاهایی باعث کاهش ریزش مو میشن 

آیا برنج باعث ریزش مو در خانوم ها میشه؟

ریزش مو 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد