Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

مقلوبه ی گیاهی

این غذا، ریشه ش به فلسطین و اردن برمیگرده. بعضی ها هم میگن لبنان. غذای اصلی با گوشت و یا مرغ طبخ میشه. ولی ازونجایی که من گیاهخوارم، با کمی تغییرات اونو تبدیلش کردم به یه غذای خوشمزه ی گیاهی. که ایده ی اولیه ش از مقلوبه گرفته شده.  این غذا اصلاااا رژیمی و غذای سالمی نیست. می تونید هر وقت یکی بهتون گفته من گیاهخوار نمیشم چون دلم نمیخواد همش سالاد بخورم اینو واسش درست کنید تا متوجه بشه گیاهخواری فقط سالاد کاهو خوردن نیست  غذای خیلی روغنی هستش ولی من تا جایی که تونستم کمتر روغن استفاده کردم و بعد از سرخ کردن روغن اضافی رو سعی کردم با دستمال بگیرم. 

مواد لازم :

بادمجون سرخ شده دو عدد

کدوی سرخ شده یک عدد

قارچ سرخ شده به مقدار لازم

سیب زمینی درشت بسته به سایز قابلمه

پیاز دو عدد

سیر یک حبه

تره فرنگی یک عدد

گشنیز تازه به مقدار لازم

ادویه به مقدار لازم

برنج به مقدار لازم

زعفرون دم کرده 

طرز تهیه:

برای این غذا احتیاج به یه قابلمه ی نسوز داریم که غذامون قراره بره تو فر. اگر نه میشه از قالب های کمربندی و یا قالب های کیک هم استفاده کرد ( البته اگر صددرصد مطمئنید که راحت و بدون چسبیدن از توش غذا درمیاد) اگر هم هیچ کدوم اینهارو ندارید می تونید بدون استفاده از فر و روی اجاق گاز معمولی قابلمه رو قرار بدید. همه ی موادمون رو به غیر از گشنیز تو مقدار مناسبی  از  روغن سرخ می کنیم و لای دستمال قرارشون میدیم تا روغن اضافی شون گرفته بشه. وقتی سرخ کردن تموم شد، فر رو با دمای 200 درجه روشن می کنیم. اون وسط مسط ها، برنج رو آب کش کنید. مقدار کمی از برنج رو نگه دارید و با مقداری زعفرون دم کرده قاطی کنید و بذارید بالای کتری تا کم کم واسه خودش دم ببره. تره فرنگی رو آخر از همه  تو تابه همراه با زرد چوبه تفت میدیم، (اگه فردا تعطیل هستید و یا مثل من سیر دوست دارید دو تا حبه ی دیگه به تره فرنگی تو تابه اضافه کنید، میگن ثواب داره  ) وقتی کمی نرم شدن، برنج آب کش شده و آماده رو  همراه با زعفرون دم کرده تو تابه میریزیم و به هم میزنیم. اگر کمی زعفرون آب دار بود، کمی درجه حرارت زیر تابه رو بالا ببرید و به هم زدن تون ادامه بدید.  من به جز فلفل و زرد چوبه کمی هم هل زدم.  وقتی که آماده شدن حالا گشنیز خورد شده ی تازه رو به برنج مون اضافه می کنیم. (این قسمت ها ابداعی خودم هستن و ربطی به ورژن غذای اصلی نداره! )

حالا میریم سر وقت سیر داغ و پیاز داغ مون. سیر و پیاز رو همراه با زرد چوبه ی فراوون تفت میدیم. حالا نوبت سیب زمینی هاست. سیب زمینی ها رو حلقه می کنیم و روی پیاز داغ و سیر داغ مون میچینیم. ( در حقیقت تو قابلمه از پایین به بالا، اول لایه ی پیاز داغ و سیرداغ زردچوبه ایی هستش، بعد سیب زمینی ها، و حالا نوبت باقی موادمون هستش. بادمجون، کدو و قارچ. همه رو می تونیم قاطی بریزیم روی سیب زمینی ها و یا لایه لایه. از هر کدوم که بیشتر دوست دارید مقدارش رو تو مواد اولیه بیشتر کنید. و در آخر هم برنج زعفرونی تره فرنگی دار و گشنیز دارمون رو. کمی با  ته ملاقه یا قاشق بزرگ یا کفگیر یا What ever دستتون  برنج رو فشار بدید که راحت برگرده.

 اگر قابلمه در نسوز داره می تونید همراه با درش بذارید تو فر. اگر نه که روی قابلمه رو با فویل می پوشونیم، روش چند تا سوراخ می زنیم و درون فر قرار میدیم. بسته به ضخامت سیب زمینی هایی که برش دادید قابلمه باید تو فر بمونه. وقتی که به نظرتون آماده شد، قابلمه رو تو یه ظرف برگردونید و همراه با پلوی زعفرونی تزیین کنید. اگر به نظرتون سیب زمینی ها هنوز نپخته بودن می تونید دوباره ظرف رو بذارید تو فر  تا کمی روی سیب زمینی ها تنوری بشه.  غذا رو همراه با سالاد مفصل نوش جون کنید 



پی نوشت » می دونم که این غذا با مقلوبه ی اصلی که شما احتمالا نوش جان کردید زمین تا آسمون فرق داره. اون برنج ش ساده ست و نه تره فرنگی داره نه قارچ نه گشنیز نه زعفرون  اصلا یه چیز دیگه ست اون! ولی من چون این غذا رو بعد از خوندن دستور پخت مقلبه درست کردم، و خیلی خوشم اومد، درنتیجه اسم مقلوبه ی گیاهی رو روش گذاشتم 

سبز باشید 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد