Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

نگاهی کوتاه به مقوله ی فست فود


یه نگاه به صفحه ی دوستانی که اتفاقا دست بر قضا مخاطب زیادی هم در اینستاگرام دارن و اتفاقا بچه هم دارن، و پای ثابت رستوران های آشغال فروشی همچون مک دونالد و امثالهم کافیه بندازیم تا متوجه بشید چرا من تصمیم گرفتم این مطلب رو بنویسم.  هنوز هستن کسانی که فست فود و جانک فود رو باهم اشتباه می گیرن. فست فود غذای مک دونالد و برگر کینگ و امثالهم نیست. اونها جانک فود هستن. یعنی آشغال. چرا؟ چون فست فود به غذایی باید اطلاق بشه که سریع آماده بشه. مثل میوه، مثل سبزیجات. غذاهای جانک فودی مثل مک دوناد و غیره، ممکنه سریع بدن دستتون، ولی اصلا سریع آماده نمیشن. بهشون هزاران مدل مواد نگه دارنده و هورمون زدن تا شدن اینی که به اسم غذا میدن دستتون. ناگت های مرغ از چرخ شدن مرغ ها همراه با پر، پا و سر و نوک شون هست. از برگرهایی که به اسم "گوشت!!" میدن دستتون، و شما هم با خوشحالی واسه بچه هاتون می خرید و به چشم اونها میشید بهترین پدر و مادر دنیا  بگم براتون که حتی حیوون ها هم علاقه ایی به خوردن اونها ندارن و نمونه های زیادی از همبرگرهای 6 ساله و چند ساله تو فیسبوک و شبکه های اجتماعی هستن که بعد از گذشت چندین سال، هنوز فرم و شکل واقعی خودشون رو حفظ کردن و نه تنها گندیده نشدن، که حتی هیچ پشه و باکتری هم در قالب کپک سراغشون نرفته! اکثر "" گوشت "" هایی که به عنوان مواد اولیه به کارخونه های این جانک فودی ها میره، از گاوهای    ( CAFO (concentrated agricultural feeding operation  تهیه شده. که نه فقط اخلاقی نیست و این جور حیوانات عامل تخریب محیط زیست هستن، که برای ما انسان ها هم مضر هستن. با هر گازی که خودتون یا حتی بدتر فرزند دل بندتون از اون همبرگر لذیذ ارزون می زنه، یه لقمه از هورمون های جنسی، باکتری های خطرناک و آنتی بیوتیک ها وارد بدنش می کنه. آمونیوم کلراید موجود در اونها ممکنه خیلی خوشمزه به نظر برسه ، نه؟! ولی مواد اولیه ترقه ها و فایر ورک هایی هستش که تو بازار موقع سال نو پر میشه. لیست مواد موجود در نون ها و غذاهاشون که مضر و سمی هستن تموم نشدنی هستن. خودتون لطفا سرچ کنید.

من حتی زمان "گوشتخواری " هم طرفدار مک دونالد و امثالهم نبودم. تو تمام مدتی که از ایران خارج شدم، تعداد دفعاتی که پام رو یه همچین جاهایی گذاشتم به تعداد انگشت های یک دستم هم نمی رسه که دو سه بارش رو به همراه دوست ها و از سر اجبار برای اینکه بهمون برچسب سوسول نخوره رفتیم و نشستیم سیب زمینی سرخ کرده سفارش دادیم. ولی الان حتی می دونم سیب زمینی سرخ کرده هاشون هم سیب زمینی خالص نیستن !! سیب زمینی های این نوع جانک فودی ها، متشکل از 19  مواد مختلف هستن که به منظورهای مختلف به اونها اضافه میشن. از دم دستی ترین و آسون ترین اونها میشه از اسید سیتریک  نام برد و از بدترین اونها میشه از  dimethylpolysiloxane  نام برد که تو شامپوهای نرم کننده ی مو و چسب های سیلیکونی هم ازین ماده استفاده میشه!! به غیر از اضافه وزن حاصل از خوردن مواد مصنوعی، دریافت مقدار زیادی شکر و نمک رو هم اضافه کنید که باعث فشار خون بالا و قند خون میشن.

به این نوع غذا نباید گفت فست فود. باید بگیم جانک فود!

  


می دونم که از کلمه ی مک دونالد زیاد استفاده کردم چون متاسفانه دو تا عکسی که به وفور در اینترنت از ایرانیان خارج از کشور ( و یا ایرانی هایی که به ترکیه و دوبی و امثالهام سفر می کنن) زیاد دیده میشه یکی مک دونالده یکی استار باکس. به همین دلیل این جانک فود فروشی رو بیشتر مثال زدم. وگرنه برگر کینک، کی اف سی، فیش اند چیپس، تک اِوی های چینی، شاورامایی ها،  سوشی فروشی هایی که هیچ وقت شما مراحل تهیه رو نمی بینید و اونها آماده به محل توزیع (رستوران) میرسن، شامل چند و یا تمام نکات بالا میشن و باید سعی کنید حدالمقدور ازشون فاصله بگید. به طور کلی غذایی که نیمی از اون در محل کارخونه و نیم دیگرش در رستوران آماده بشه یعنی غذایی که مواد نگهدارنده و مصنوعی زیادی داره و خوردنش ممکنه برای یکی دوبار اشکالی نداشته باشه. ولی در طولانی مدت قطعا به کلیه ها، پوست ، معده آسیب می زنه. در کودکان هم چاقی بیش از اندازه، قد کوتاهی و مشکلات هورمونی به همراه میاره.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد